2017-05-08 | Företagsnytt

WOO växer, integreras och lanserar ny produkt hos alla publicister

Bonniers videoannonsallians WOO – där TV4 Play, Expressen TV, DN TV och Di Play ingår – växer så det knakar. Både när det gäller konsumtion och annonsförsäljning. Nu går WOO från ett tillväxtinitiativ till att bli en del av den ordinarie försäljningsorganisationen på TV4, samtidigt som erbjudandet stärks ytterligare när pausreklam införs över hela alliansens räckvidd.

WOO har på kort tid lyckats etablera sig som det största svenska kommersiella videoannonserbjudandet på den svenska webb-tv-marknaden, med en medieveckoräckvidd på 27 procent under årets första kvartal, enligt MMS helt färska Trend & Tema-rapport. Och under årets första kvartal är WOO:s försäljningstillväxt mer än tre gånger så hög som IRM:s prognostiserade 25-procentiga tillväxt för webb-tv-marknaden totalt.

- WOO har bevisat vilken styrka som finns med en bred Bonniergemensam videoallians, som garanterar våra kunder effekt, transparens och trygghet både i leverans och annonsmiljö, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör Bonnier News, där både Expressen, DN och Di ingår.

Nu stärks WOO-erbjudandet ytterligare, när den populära och effektiva annonsprodukten pausreklam – som hittills bara funnits på TV4 Play – lanseras över hela alliansens räckvidd. I samband med det, och då WOO-alliansen nu positionerat sig som det starkaste svenska videoannonserbjudandet på marknaden, lämnar WOO organisatoriskt TV4:s affärsområde tillväxtaffärer för att bli en integrerad del av försäljningsavdelningen.

- WOO startade som ett nytt initiativ och som en tillväxtaffär inom TV4, med fokus på att bygga en Bonniergemensam videoallians. Nu har WOO vuxit sig så stark att den bär sig själv och det är dags att flytta in inom ramen för den ordinarie försäljningsverksamheten på TV4. Nicklas Norrby med team har genom sitt hårda jobb lyckats överträffa de högt ställda förväntningar vi haft på WOO, som nu fortsätter utvecklas och stärkas, säger Mathias Berg, operativ chef för TV4-Gruppen och ytterst ansvarig för WOO.

Därmed är också WOO-chefen Nicklas Norrbys uppdrag etablera videoalliansen på marknaden slutfört, och han väljer att lämna TV4.

- Vi har hela tiden haft siktet på att bygga och lansera en kraftfull videoallians, på en framtidssäker plattform och med en datakvalitet som är svårslagen. Nu är vi där, och det bekräftas också av marknaden genom den kraftiga tillväxt vi ser, inte minst nu under Q1. Så det känns naturligt att nu lämna över WOO till linjeverksamheten, och jag är verkligen stolt över det som WOO-teamet tillsammans med Bonnier News lyckats genomföra, säger Nicklas Norrby.

Senast uppdaterad: 2017-05-08