2018-01-15 | Programnytt

Rickard Olsson är Bingolottos nya programledare

Nu är det klart. Rickard Olsson återvänder till Bingolotto och blir ny programledare från och med i höst.

- Det känns både stort och hedrande att vara tillbaka och att dessutom få göra en insats för svenskt föreningsliv. Varje Bingolottosändning är ju faktiskt som en mindre stödgala för föreningslivet. Charmen med Bingolotto är att vad som helst kan hända. Gäster kommer och går och man vet aldrig vem som ringer in. Jag hoppas att våra tittare ska känna spänningen i just detta och att den ena veckan inte blir den andra lik, säger Rickard Olsson.

Under våren leds Bingolotto av Lotta Engberg och Agneta Sjödin. Men när programmet drar igång igen efter sommaruppehållet är det Rickard Olsson som står vid hjulet.

- Vi på TV4 kan inte vara gladare. Det känns som att vända upp miljonen på Färgfemman att få hälsa Rickard välkommen tillbaka till  Bingolotto! säger Gustav Carlsson, exekutiv producent TV4.

Rickard var programledare för Bingolotto mellan åren 2005-2008. Senast kommer han från SVT:s Vem vet mest, men han har även varit programledare Melodifestivalen och Nyhetsmorgon i TV4. Dessutom har han lett program som Wild Kids och Sommarkväll med Rickard Olsson.

Rickard arbetar för Folkspel sedan den 1 januari, bland annat med planeringen av Bingolotto, men även för andra evenemang som Årets Eldsjälsgala i mars.

- Vi är jätteglada att Rickard har tackat ja till att leda programmet. Han är en av Sveriges absolut mest populära programledare. Dessutom har han ett stort hjärta och ett engagemang för föreningslivet, vilket är viktigt för Bingolotto, säger Folkspels VD Hans Sahlin.

Tidigare programledare
Leif "Loket" Olsson (1991-1999)
Lasse Kronér (1999–2004)
Gunde Svan (2004–2005)