Övriga nyheter

Jonas hundra första dagar som vd

Hundra dagar har passerat sedan Jonas Eriksson gick från Bonnier Entertainment till vd-posten för Canal+/C More Entertainment. - Enormt kul och spännande att lära känna en del av tv som tidigare varit okänd för mig, säger Jonas. Söndagen den 2 augusti var det precis 100 dagar sedan Jonas Eriksson tillträdde som vd för Canal+. Han berättar entusiastiskt om sina samlade intryck av de senaste tre månaderna. 

Söndagen den 2 augusti var det precis 100 dagar sedan Jonas Eriksson tillträdde som vd för Canal+. Han berättar entusiastiskt om sina samlade intryck av de senaste tre månaderna.
- Det har varit enormt spännande, väldigt mycket jobb och mycket att sätta sig in på kort tid. Det är ju en verksamhet som jag tidigare inte jobbat operativt med, säger han.

Jonas Eriksson kommer närmast från Bonnier Broadcasting & Entertainment där han arbetat som vice vd sedan 2005. Dessförinnan var han bland annat tf vd för Bonnier tidskrifter, och har även tillbringat två år på andra sidan Östersjön som vd för Laisvas Nepriklausomas Kanalas, Litauens största tv-kanal. 
- Det var väldigt spännande tider, speciellt eftersom det var så nära inpå murens fall, säger han. Vi var definitivt delaktiga i att massmedia blev vad det ska vara i Litauen. Media ska granska, vara kritisk och oberoende, vilket inte kunde sägas om en del av de övriga konkurrenterna på marknaden då.
Men någon litauiska hann han inte med att lära sig ordentligt.
- Det skulle vara artighetsfraserna då, erkänner han.

Mindre konjunkturell verksamhet
I foajén till Canal+ lokaler på Regeringsgatan möts man av en vägg av tv-apparater som demonstrerar kanalens utbud i realtid. Hulken och Daniel Day Lewis sida vid sida. Och fotboll. Det varierar, minst sagt. I tider där lågkonjunkturen nämns i tidningar och i varje nyhetssändning ser Jonas fördelarna med Canal+ verksamhet.
- Det man kan konstatera är att den verksamhet vi bedriver är betydligt mindre konjunkturell, till skillnad från vad annonsfinansierade verksamheter är. Ett Canal+-abonnemang ger underhållning under hela året, och det är inte bara en svensk iakttagelse, utan man ser även tydligt i andra länder också. Men samtidigt ställer ju konjunkturen ännu högre krav på att leverera kvalitet så att kunderna vill ha kvar oss.

Att hela tiden leverera ett mervärde är förstås en av de grundläggande principerna för att inte förlora kunder. Som Jonas ser det utgörs Canal+ mervärde av bland annat följande två huvudkomponenter:
- Vi har de absolut bästa linjära filmkanalerna och vi har den bästa live-sporten med både Premier League, Elitserien och Allsvenskan, som är de tre bästa sporträttigheterna. Är man sportintresserad är Canal+ det självklara valet. Sen har vi förstås även Sveriges bästa personal, inte att förglömma.
Han hyser själv stor kärlek för sport, inte helt oväntat fotboll. Hjärtat bankar för Liverpool.
- Att se en riktigt bra Premier league-match mellan Liverpool och Manchester United eller Chelsea, det är svårslaget. 
Som vd för Sveriges största premium-tv-kanal är han självklart även förtjust i film, lite av en cineast rent av. Efter viss betänketid och diskussion kring filmvärldens stora verk, sätter han fingret på sin personliga favorit:
- Luc Bessons ”Det stora blå”, med Jean Reno i en av huvudrollerna.

Framtiden
Jonas ser med spänning på framtiden och den rådande teknikutvecklingen.
- Det linjära tv-tittandet försvinner ju mer och mer, vilket i och för sig har pågått en längre tid nu. Vi kan se det tydligt hos kunder som är Telia IP-abonnenter och som har tillgång till vod-tjänster, vilket innebär att man se filmer när man vill. Det är en enorm succé, mer användarvänligt och definitivt en del av framtiden, menar han.

Han tror dock inte att det kommer att innebära tv-tablåns försvinnande.
- Allt som är live har ju gått upp kraftigt. Sen har vi den sociala biten som tv tillför, det skapar ett socialt värde.

Senast uppdaterad: 2013-11-13