Övriga nyheter

Annonsera i TV4 lönar sig

Att annonsera i TV4 lönar sig. Det vet Michael Viberg, VD för KungSängen, som började annonsera lokalt i TV4 våren 2008 för att locka nya kunder till sina butiker. Företaget växer nu så det knakar trots konjunkturen. "Vi valde TV4 eftersom de har en oslagbar räckvidd och når så många människor. Och med tanke på effekterna, var det ett klokt val. På ett drygt år har vi vuxit med 20 procent medan sängmark?naden minskat med lika mycket. Vi har även byggt ut fabriken från 4000 kvadratmeter till 8500 kvadratmeter och dubblat produktionen för att kunna möta den ökade efterfrågan”, säger Michael Viberg.

Förutom att försäljning och fabrik vuxit trots att svenskarnas plånböcker varit tunnare än på länge har också varumärket KungSängen stärkts:
”Vi säljer bara våra sängar genom egna butiker, men hör många historier om hur folk frågar efter dem även i konkurrenternas butiker. Det bevisar hur starkt varumärket blivit. Dessutom har annonseringen i TV4 byggt en fantastisk stolthet internt och stärkt relationerna med våra leverantörer. Det är väldigt viktiga faktorer för att vi ska fortsätta vara framgångsrika”, säger Michael.

KungSängens drygt 20 butiker är utspridda över landet och av goda skäl annonserar man även i några av TV4:s sändningsområden där man inte har butiker:
”Det är ett sätt att ’gödsla före sådden’. Vi vill fortsätta växa och etablera oss på nya orter. Därför är det bra att vara kända för kunderna redan innan vi öppnar en ny butik. Vi får också samtal från många hyresvärdar som erbjuder sina bästa butikslägen.”

Naturligtvis beror inte KungSängens framgångar bara på TV4, men enligt Michael går det heller inte att överskatta effekten av att synas i tv:
”Tv:s genomslagskraft är en förutsättning för tillväxt. Syns man på TV så finns man. Med tanke på konjunkturen hade vår situation varit annorlunda utan TV4. Dessutom fortsätter försäljningen att öka varje månad. Att vi skrivit ett nytt treårsavtal med TV4 säger nog hur nöjda vi är.”

Men inte nog med att företaget KungSängen på kort tid blivit känt, eftersom Michael själv är med i reklamfilmerna har även han blivit kändis:
”Jag kan fortfarande gå omkring på stadens gator som en vanlig man, däremot får jag bättre service på den lokala pizzerian nu – en bra bonus!”, avslutar Michael, den nya kungen av sängar.

Senast uppdaterad: 2013-11-13