2014-01-03 | Övriga nyheter

Fördjupad information om tittaråret 2013

Konkurrenterna tappar när TV4 och Sjuan ökar

TV4 gör sitt alltså sitt andelsmässigt bästa år sedan 2007 med en tittartidsandel i huvudmålgruppen 12-59 år på 19,9 procent (18,5 procent 2012), och är därmed fortsatt den största tv-kanalen i landet i målgruppen. Även Sjuan fortätter att växa, är den sjätte största kanalen i hela befolkningen, och gör i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år sitt andelsmässigt bästa år någonsin med 6,1 procent i andel (5,8 procent 2012). Tittar man till hela TV4-Gruppen ökar tittartidsandelarna även här. TV4-Gruppen ökar från 29,8 till 30,4 procent bland 12-59-åringarna, trots att TV11 avyttrades under året.

Samtidigt som både TV4, Sjuan och TV4-Gruppen totalt ökar det traditionella tv-tittandet tappar huvudkonkurrenterna TV3 och Kanal 5 både i befolkningen som helhet och i sina respektive huvudmålgrupper. TV3 noterar med 8,8 procent (9,1 procent 2012) i huvudmålgruppen 15-49 år den lägsta tittartidsandelen som mätts upp för kanalen sedan MMS inledde mätningarna 1994. Och för Kanal 5:s del – som i sin huvudmålgrupp 15-44 når en tittartidsandel på 10,5 procent (11,0 procent 2012) – får man gå tillbaka till 2001 för att hitta en lägre andelssiffra. TV6 ökar jämfört med föregående år, både i sin huvudmålgrupp män 15-34 (från 13,3 till 15,7 procent) och i befolkningen som helhet.

För SVT1:s del minskar tittartidsandelen, från 24,3 procent 2012 till 23,3 procent 2013 i hela befolkningen. Bland yngre tittare är tittartappet större. SVT2 ökar svagt, men ligger kvar på historiskt låga andelsnivåer, 7,0 procent under 2013 (6,7 procent 2012).

- 2014 blir ett intensivt och spännande tv-år, inte minst med tanke på det flertal större sportevenemang som äger rum. Vi har många väl fungerande program både i TV4 och Sjuan som vi kan bygga vidare på, och under året kommer vi också ha fokus att bygga TV12 som vår nästa kanal på topp 10-listan. Dessutom blir det fortsatt hårdsatsning på TV4 Play och på att ha det starkaste tv-erbjudandet på alla plattformar, säger Peter Lindström.

 

TV4 Plays framgångar fortsätter och satsningarna förstärks

Tillväxten för TV4 Play fortsätter, och TV4 Play befäster sin position. Under 2013 (vecka 1-49) stod TV4 Play för nästan två tredjedelar av de kommersiella tv-husens strömstarter – TV4 Play hade 61 procent av de kommersiella strömstarterna, MTG TV 23 procent och SBS TV 16 procent.* Bland de mest populära programmen var Idol, Farmen, Så mycket bättre, Nyhetsmorgon och Solsidan, det vill säga i stor utsträckning format som också är stora i linjär tv, men som också i TV4 Play i många fall får ytterligare ett par-tre hundra tusen strömstarter. Bland de mest populära strömstarterna finns också fotbollsklipp på Fotbollskanalen.se.

Den mest påtagliga konsumtionsökningen står mobila enheter för. Under året utgjordes nästan 40 procent av alla strömstarter på TV4 Play av mobila enheter. Det innebär en ökning av den mobila konsumtionen med nära 40 procent jämfört med 2012. Störst är ökningen är för tittandet via iPad, som såg en tillväxt på hela 120 procent.

TV4 Play har också den största sammanlagda konsumtionen av de kommersiella tv-husen. Under årets första 49 veckor konsumerades nära 20 miljoner timmar TV4 Play-material, vilket motsvarar 50 procent av konsumtionen. MTG TV har 31 procent och SBS TV 19 procent.*

Betaltjänsten TV4 Play Premium växte kraftigt under 2013. Antalet abonnenter ökade med 88 procent, och TV4 Play Premium är nu en av de största betal-tv-tjänsterna online i Sverige. Under oktober lanserades även TV4 Play Premium Sport, som innehåller all sport från C More, exempelvis SHL, Allsvenskan, La Liga och speedway.

- Vi har sett en kraftig ökning av abonnentbasen för vår premiumtjänst, där vi erbjuder hela säsonger, alla våra livekanaler, sport och vårt breda programarkiv både via dator, surfplatta och mobil. I slutet av året lanserade TV4 Play också en hyrbutik i samarbete med SF Anytime, vilket innebär att det nu också går att hyra film på TV4 Play. Att fortsätta utveckla TV4 Play både vad gäller gratiserbjudandet och betalerbjudandet är i fortsatt fokus för 2014, säger Cecilia Beck-Friis.

* Enligt MMS HotTop Webb. För januari-juni ingår bara desktopkonsumtion, därefter också mobila strömstarter.

 

Traditionella tv-tittandet minskar totalt – men ökar på TV4

Det traditionella tv-tittandet i hela befolkningen minskar med knappt 5 minuter per person och dygn och landar totalt på nära 159 minuter per svensk under 2013 (motsvarande siffra för 2012 var knappt 164 minuter). Både SVT1, TV3 och Kanal 5 bidrar till nedgången. TV4 går i stället mot strömmen, och tittandet på kanalen ökar med en dryg minut, till 32 minuter per svensk och dygn, vilket också bidrar till att TV4-Gruppen totalt sett ökar tittandet marginellt, trots att TV11 såldes under året.

Även i huvudmålgruppen 12-59 år minskar det totala tv-tittandet, till 135 minuter (knappt 142 minuter 2012), medan det för TV4:s del ökar med en halv minut, till närmare 27 minuter per person och dygn.

TV4 är också den enda av de så kallade Big 7-kanalerna som ökar sin veckoräckvidd i målgruppen 12-59 år, från 59,4 procent till 59,8 procent. Under året har TV4 också som den enda av de tre största kommersiella kanalerna lyckats öka utbudet av reklamkontakter genom det ökande tittandet.

 

TV4 ohotad kommersiell kanal på topplistorna

På de linjära tittartopplistorna är det som vanligt de traditionella SVT-programmen Melodifestivalen (4 150 000 tittare) och Kalle Anka och hans vänner (3 572 000) som är de mest sedda programmen under året. Även ett På spåret-avsnitt (3 009 000) finns med på Topp 100-listan innan TV4 på tionde plats med ishockey-VM (matchen mellan Sverige och Schweiz hade 2 915 000 tittare) och playoff till fotbolls-VM (2 886 000) tar sig in på topplistan. Även TV4-program som Let’s dance (2 119 000) och Så mycket bättre (1 974 000) finns med på Topp 100-listan. Totalt sett ökar TV4 till 28 program på Topp 100-listan (mot 22 föregående år), och SVT1 minskar till 72 program (mot 78 föregående år).

Tittar man bara på de kommersiella kanalerna sände TV4 95 av de 100 mest populära programmen. Kanal 5 tog med några av VM-kvalmatcherna i fotboll 5 placeringar på den kommersiella Topp 100-listan, med som bäst 1 668 000 tittare på plats 39. Därefter var Kanal 5:s mest sedda program ett avsnitt av Ullared (721 000 tittare), på plats 905. TV3:s mest sedda program var ett avsnitt av Lyxfällan (779 000) som återfinns på plats 748. Sjuans bästa tittarsiffra, 722 000 tittare, stod ett avsnitt av Hela Sverige bakar för, vilket placerar kanalen på plats 899 på den kommersiella topplistan.

För ett pdf-diagram över tv-tittandet 2013, klicka här.

Källa: MMS. Alla siffror bygger på MMS officiella tittarmätningar för 2013. Timeshifttittandet för årets sista vecka ingår inte, då det redovisas först 7 dagar efter ordinarie sändning. TV11 ingår i TV4-Gruppens tittande fram till och med den 30 juni, därefter räknas kanalen in i SBS Discoverys tittande.

Senast uppdaterad: 2014-01-03