2015-01-08 | Övriga nyheter

Fördubblad digital konsumtion för TV4 under 2014

Det traditionella tv-tittandet minskade under året med omkring 6 minuter till 153 minuter. Det innebär att varje person under året i snitt såg över 2,5 timme per dygn på linjär tv. Därutöver ökade webb-tv-konsumtionen kraftigt, och totalt ägnade genomsnittssvensken över 4 timmar per dygn åt konsumtion av rörlig bild, vilket är mer än någonsin.

Fördubblad digital konsumtion för TV4 under 2014 

Den kraftfulla tillväxten på webb-tv-marknaden fortsätter. Under 2014 intensifierades TV4-Gruppens digitala expansion på alla plattformar, med en kraftig konsumtionsökning som följd.

Enligt MMS webb-tv-mätningar* ökade TV4 Play antalet strömstarter från 115,1 till 135,2 miljoner, vilket är mer än vad MTG TV (81,5 miljoner, jämfört med 46,3 miljoner 2013) och SBS Discovery TV (43,7 miljoner, jämfört med 29,5 miljoner 2013) nådde tillsammans. TV4 Play stod därmed för 52 procent av de kommersiella strömstarterna, MTG TV för 31 procent och SBS Discovery för 17 procent.

Därutöver noterade TV4 över 127 miljoner strömstarter på YouTube under 2014. Det innebär att TV4 fördubblade den totala digitala konsumtionen under året, från 131,4 miljoner starter 2013 till 262,3 miljoner under 2014.

TV4 Play har också den största sammanlagda konsumtionen i tid av de kommersiella tv-husen. Under årets konsumerades nära 33 miljoner timmar TV4 Play-material, vilket motsvarar 47 procent av de kommersiella tv-husens konsumtion i tid. MTG TV har 38 procent och SBS TV 15 procent. Och TV4:s innehåll på YouTube konsumerades ytterligare 7,7 miljoner timmar under året.

Även abonnemangstjänsten TV4 Play Premium stärkte sin position som en av de största betal-tv-tjänsterna online, ökade antalet abonnenter med 40 procent och antalet strömstarter inom TV4 Play Premium med över 150 procent.

Bland de mest populära digitala programmen under året var Idol, Så mycket bättre, Hellenius Hörna, Nyhetsmorgon, Nyheterna och Solsidan, det vill säga i stor utsträckning format som också är stora i linjär tv, men som i TV4 Play adderar ytterligare ett par-tre hundra tusen strömstarter per program. Bland de mest populära strömstarterna finns också fotbollsklipp på Fotbollskanalen.se och sändningar och program från fotbolls-VM. Även TV4:s valbevakning bidrog till den ökade Play-konsumtionen, och blev också en katalysator för TV4:s digitala nyhetskonsumtion totalt, som ökade kraftigt under hösten.

SVT Play är fortfarande den största svenska webb-tv-aktören av dem som ingår i MMS webb-tv-mätningar, men minskar antalet strömstarter till 337,8 miljoner (från 405,7 miljoner 2013).Totalt konsumerades 89 miljoner timmar hos SVT.

(* MMS-siffrorna för webb-tv avser vecka 1-51 2014.)

Kraftigt ökat engagemang och räckvidd för TV4 inom sociala medier

En lång rad nya digitala tjänster, samarbeten och projekt lanserades av TV4-Gruppen under 2014. I februari blev TV4 första skandinaviska aktör på Apple TV, och i slutet av året lanserades TV4 Play även för Chromecast.

Samtidigt har arbetet med att öka engagemang, räckvidd och genomslag via sociala medier också intensifierats. Solsidan är Sveriges största Facebooksida med över 750 000 följare och under året ökade även antalet följare av TV4:s Facebooksida med över 500 procent till närmare 250 000. TV4 har i dag en organisk (icke köpt) räckvidd på Facebook på 1,5-2 miljoner unika användare per vecka, en ökning med över 300 procent.

Fortsatta starkt tittande för TV4, Sjuan och nya TV12

För traditionell tv når TV4-Gruppen en total tittartidsandel i målgruppen 12-59 år på 29,6 procent (30,4 procent 2013). TV4-Gruppen försvarar därmed sin position som det ohotat största kommersiella tv-huset, trots nedgången i det traditionella tittandet, att OS för första gången sändes hos MTG och att av TV4-Gruppen har en kanal mindre (TV4-Gruppen sålde under 2013 TV11 till SBS Discovery och kanalen (numera Kanal 11) har därmed givit ett tillskott till SBS Discovery och en minskning hos TV4-Gruppen). SVT når i samma målgrupp en tittartidsandel på 25,5 procent (25,6 procent 2013), MTG TV landar på 23,5 procent (23,3) och SBS Discovery på 14,2 procent (14,3). TV4-Gruppen är också största tv-hus i alla andra kommersiella målgrupper, medan SVT:s mycket starka framgångar bland de äldre tv-tittarna gör SVT till det största tv-huset i målgrupper över 60 år, och därmed också i befolkningen som helhet.

TV4 som kanal gör ett andelsmässigt starkt år och når en tittartidsandel i målgruppen 12-59 år på 19,7 procent (19,9 procent 2013), och är därmed fortsatt största tv-kanalen i målgruppen, före SVT1 på 16,1 procent (16,4), TV3 på 8,7 procent (8,1), Kanal 5 på 8,0 procent (8,6) och SVT2 på 5,4 procent (5,2). Bland programmen som bidrog till TV4:s fortsatt höga andelar märks program som Så mycket bättre, som under sin femte säsong slog dubbla tittarrekord, Idol 2014, Let’s dance, Bonde söker fru, fotbolls-VM, TV4Nyheterna och Nyhetsmorgon.

Sjuans tittarframgångar fortsätter, och kanalen har etablerat sig som den sjätte största kanalen i hela befolkningen, före TV6 som tappat andelar i befolkningen som helhet. Sjuan tangerar sina rekordhöga tittartidsandelar från 2013 och når 4,8 procent i målgruppen 12-59 år och 6,1 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år. Samtidigt har nya TV12, efter starten i slutet av mars, etablerat sig på omkring 1,6 procent i andel i 12-59 år, samt 2,1 procent i målgruppen män 25-59 år.

Högst räckvidd och starkast TRP-leverans för TV4-Gruppen

Även när det gäller räckvidd och TRP-leveranser** till annonsmarknaden är TV4-Gruppen fortsatt ohotat största tv-hus. Det minskade tittandet bidrar till att samtliga kanalhus och större kanaler tappar i räckvidd, men TV4-Gruppen tappar minst av de kommersiella aktörerna, från 66,9 till 63,3 procent i veckoräckvidd i 12-59 (en minskning med 5 procent), medan MTG TV tappar från 56,4 till 52,4 procent (- 7 procent) och SBS Discovery tappar från 49,1 till 45 procent (- 8 procent). TV4 är också den enskilda kanal av de stora kanalerna som tappar minst, från 59,2 till 55,7 procent (-6 procent), medan TV3 trots OS tappar från 38,2 till 34,3 procent (-10 procent) och Kanal 5 tappar från 39,6 till 34,9 procent (-12 procent).

Den totala mängden TRP som levererades till annonsmarknaden minskade under året med 6,5 procent (motsvarande 73 000 ratings) i målgruppen 12-59 år. TV4-Gruppen klarade sig bäst av de stora tv-husen med ett tapp på 5 procent (25 800 TRP) jämfört med 2013, där TV4 som kanal tappade 6 procent (21 800 TRP). MTG tappade trots OS mest av de tre stora tv-husen, nästan 12 procent (42 000 TRP), och TV3 stod för det största tappet (15 procent, motsvarande 21 000 TRP). SBS Discovery tappade totalt 6 procent (15 000 TRP) trots att kanalportföljen växte, och Kanal 5 var den SBS-kanal som tappade mest (12 procent, motsvarande 19 500 TRP).

(**TRP, Target Rating Point, 1 TRP=1 procent av tittandet i en specifik målgrupp.)
 

TV4 ohotad kommersiell kanal på tittartoppen, men Kalle Anka toppar totalt

Trots minskningen i tittande under året står sig tv fortsatt mycket stark. Exempelvis slog Så mycket bättre sitt tidigare tittarrekord och Idols 10-årsjubileum rönte ett större intresse än på många år. Parallellt med de framgångarna växte den digitala konsumtionen av dessa program kraftfullt.

TV4 har 90 av 100 program på den kommersiella Topp 100-listan. I topp ligger TV4:s sändning av VM-finalen i fotboll mellan Tyskland och Argentina, som sågs av 2 810 000 tittare. Bland tittarframgångarna för TV4 märks också Så mycket bättre, som slog sitt tidigare tittarrekord två gånger om med 2 305 000 respektive 2 100 000 tittare, samt program som Let’s dance (med som bäst 2 040 000 tittare), TV4Vädret (1 837 000), TV4Nyheterna (1 767 000) och Welcome to Sweden (1 715 000). TV3 har 9 program på listan tack vare sina OS-sändningar, som lockade 2 352 000 tittare som mest, och Kanal 5 har med landskampen i fotboll mellan Österrike och Sverige 1 program på listan (1 332 000). Utöver TV3:s OS-sändningar och Kanal 5:s kvalmatcher i fotboll var TV3:s mest sedda program ett avsnitt av Talang Sverige och Kanal 5:s mest sedda program dokumentären Ibrahimovic från Rosengård, som båda hade 620 000 tittare.

Bland samtliga kanaler ligger som vanligt SVT:s breda underhållningsprogram Kalle Ankas och hans vänner (3 707 000) och Melodifestivalen (3 407 000) i topp bland de mest sedda programmen i traditionell tv under året. TV4 har totalt 23 av 100 program på Topp 100-listan, där VM-finalen i fotboll slår sig in på en tionde plats på den Topp 100-listan för samtliga kanaler.

För Playtjänsterna var de mest sedda programmen respektive andra formaten (program, klipp och inslag som är kortare än tio minuter) under året följande:
- TV4 Play: ett avsnitt av Hellenius hörna (332 000 strömstarter) respektive ett humorinslag där Fredrik Reinfeldt shoppade tacos med David Hellenius (417 000 strömstarter).
- MTG TV: ett avsnitt av Paradise hotel (444 000 strömstarter) respektive ett inslag från när Sverige blev finalklart i ishockey i OS (817 000).
- SVT Play: ett avsnitt av Julkalendern: Piratskattens hemlighet (533 000) respektive Folkets främsta företrädare – valspecial (360 000).
- SBS Discovery: ett avsnitt av Big brother (174 000) respektive ett inslag om Anna och Thorbjörns sexfest i Big brother (180 000).

Källa: MMS. Tittar- och konsumtionssiffrorna bygger på MMS officiella mätningar för 2014 samt MMS Hottop Webb för 2014, MMS Rörliga bilder 2014:2, YouTube. Bland TV4-Gruppens kanaler ingår C Mores kanaler. Bland MTG TV:s kanaler ingår Viasatkanalerna. Bland SBS Discoverys kanaler ingår också Kanal 11, som under 2013 togs över från TV4-Gruppen.

Senast uppdaterad: 2015-01-08