Övriga nyheter

Komedi i distribution och tittning

Nu lanseras en ny kanalgrafik där logotypen råkar ut för olycka efter olycka.
- Med tanke på kanalens innehåll kändes det rätt naturligt att göra den lyftningen med en komisk twist, säger Bo Thörnwall, kanalchef för TV4 Komedi. 

Fredagen den 26 februari byter TV4 Komedi utseende. Ett nytt kanalgrafikpaket har tagits fram. Logotypen är densamma som tidigare, men all annan kanalgrafik byts ut. Mellan programmen och i programbrejken pågår en parallell historia där TV4 Komedis logotyp krossas, strimlas, mosas och sprängs i olycka efter olycka, där den ena olyckan är mer bisarr än den andra. Glatt och aningslöst återuppstår sedan logotypen, men runt hörnet, och i nästa programbrejk lurar nästa fara.

Serier som Family guy och Southpark har varit några av inspirationskällorna.
- Vi ville ladda kanalgrafiken med mer energi och se till att den skulle vara mer på tårna. Vi belönar de trogna tittarna med en historia som går mellan programmen, säger Mikael Holmström, creative director.

2009 var ett succéår för TV4 Komedi. Tittartidsandelen under året fördubblades i de flesta målgrupper jämfört med 2008, och utvecklingen var ännu starkare i exempelvis målgruppen män 15-39 (+300 procent). Även veckoräckvidden ökade dramatiskt - över 50 procents ökning i de flesta målgrupperna, med ännu starkare utveckling i manliga målgrupper. Kanalen hade även en stark distributionsutveckling under 2009, och finns nu hos alla stora tv-leverantörer, med Boxer som undantag.

- Kanalen har vuxit så mycket sedan den startade 2006, både vad gäller tittande och distribution, och det kändes därför som det var hög tid för en rejäl ansiktslyftning. Jag hoppas att tittarna ska uppskatta den komiska twisten, och det är också något som stärker vad kanalen står för, en tv-kanal som tar humor på allvar, säger Bo Thörnwall, kanalchef för TV4 Komedi.

Arbetsgruppen för kanalbytet

Arbetsgrupp TV4:

Creative director Mikael Holmström

AD Björn Svensson (koncept och idé)

Projektledare Helena Tonelli

Design och produktion: Kaktus Film

Regissör/compositor: Andreas Wicklund

Producent: Sigfrid Söderberg

Ljudläggning: Riviera Music Sound & Post

Senast uppdaterad: 2013-11-13