Ny kanalidentitet för TV4

När TV4:s nya kanalgrafik börjar rulla i rutan från och med i dag, 13 december, tar TV4 steget bort från TV4-världen , där några av kanalens mest kända profiler stått för inramningen, och rakt ut i den svenska verkligheten. I staden, i naturen, i myllan blir TV4 på nytt en del av Sverige.

Ut med det gamla och in med det nya. Från och med den 13 december rullar ny kanalgrafik i TV4, som ska förstärka kanalens position genom att se till våra grundläggande värden – som att vara en del av Sverige– visualiseras i vinjetterna. Lägg därtill nya lineups*, rullande tablåer, infografik och ett nytt hallå, så har vi en helt ny kanalidentitet.

Nuvarande kanalidentitet för TV4-kanalen togs fram för sex år sedan. Det är alltså hög tid att förnya. Men inte förändra.

- Det handlar om att förstärka TV4:s position. Ledorden i projektet har varit ”evolution, inte revolution”, berättar Teresa Hedlund, projektledare.

Med den nya identiteten ska TV4:s varumärke alltså förstärkas. Och man gör det med ”prickar på vift” som projektet kommit att kallas internt. TV4 tar härmed ett steg ut ur glitterbubblan och in i verkligheten, vilket är en skillnad från nuvarande grafik, där TV4:s profiler i hög grad varit närvarande.

Allt material är inspelat i Sverige och det råder stor skillnad mellan miljöerna. Vi förflyttar oss från jämtländska skogar och vattenfall, till en fotbollsplan i Stockholmsförort, till uppländska slätter som andas flakmoppeliv.

- Vi vill ge tittarna en chans att hämta andan. Som flödet ser ut är det ju hela tiden mängder av budskap som skickas ut. De nya vinjetterna ska tillföra just en paus, en nystart inför nästa program, förklarar Teresa.



Hela projektet filmades i fem dagar. Ljuset kan ses som ett genomgående tema i samtliga vinjetter. Alla har ett naturligt ljus som ger ett behagligt varmt sken.

Vad är livslängden på det här materialet?
- Sex år, som vi haft nuvarande kanalgrafik, är en mycket lång tid. Jag skulle säga tre - fyra år.
Hur har man valt miljöerna och objekten i grafiken?

- Delvis valde vi saker som många kan ha någon form av relation till och där man kan skapa en egen uppfattning. Samtidigt får man så klart inte bli less på det. Vinjetterna sänds på TV4 cirka 75 timmar per år, fördelat på 3, 6 och 9 sekunder långa stycken.

Hur motiverar ni övriga platser där ni spelade in på, och varför?
- Vattenfallet ser för det första väldigt filmiskt ut och avbildar Sverige på ett väldigt tacksamt sätt. Fotbollsplanen i Bredäng andades en typisk svensk urban miljö, utan att få det att vara grått och tråkigt. Och självklart är fotboll mer eller mindre ett nationalintresse. Flakmoppen kan väl ses som en flirt med den svenska landsbygden medan båten andas frihet och anspelar dessutom på ett stort fritidsintresse för många.

Vad ser du som största utmaningen i det här projektet?
- Just det här med att vi inte vill ge tittarna ytterligare ett budskap utan snarare bara förmedla en känsla. Hur säger man något utan att säga det? Och hur skapar man något som ska passa hela TV4:s tablå, från Kalla fakta och TV4Nyheterna till Solsidan, Let’s dance och Farmen?

Se TV4:s nya kanalgrafik här.

* Faktaruta/begrepp:
Följande ingår i begreppet kanalidentitet:

Reklamvinjetter, 3, 6 eller 9 sekunder lång. Ligger oftast i början av ett break före reklamen.

Huvudvinjetter, 3, 6 eller 9 sekunder lång

Hallå, där programpresentatör informerar om kommande program.

Line up, informerar om de tre närmaste programmen i tablån.

Tablå, rullande tablå med kommande program som ligger i bild längre än vad line-ups gör. Används sällan i TV4 då kanalen sänder dygnet runt.

Sponsrad trailer, två sekunder långt påhäng på trailer (efter trailergrafikslut) där vi ger utrymme för våra kunder.

Billboards, skräddarsys för att passa programmets vinjett.

Mallar för annonser, även kallade off air-mallar, vilket innebär allt som inte sänds i rutan

Trailergrafik

Infografik, så som teckentolksskylt, HD-skylt etc.

Senast uppdaterad: 2012-12-13