2015-11-20 | Övriga nyheter

PR-pris till Welcome to Sweden

Torsdag den 19 november hölls prisutdelningen i kommunikationstävlingen Spinn. TV4, tillsammans med PR-byrån Wenderfalck, kammade hem pris med ”Check my lagom”-kampanjen i kategorin årets digitala kampanj.  

Check my lagom var världens första Instagram-test som gjorde det möjligt för användarna att ta reda på hur lagom ens beteende på Instagram var. Kampanjen gjordes till lanseringen av Welcome to Swedens andra säsong och byggde på tesen att vi svenskar inte alltid är så lagom och särskilt inte på Instagram. Kampanjen nådde 1,6 miljoner svenskar och bidrog till att konsumtionen av Welcome to Sweden-relaterade klipp på TV4 Play ökade med 107 procent jämfört med tidigare säsong.


Spinn är Sveriges största PR-tävling och belönar framgångsrika PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet. Runt 200 bidrag skickades in till årets tävling.


TV4 och Wenderfalck var också nominerade med Utmanare redo-kampanjen i kategorierna årets digitala kampanj och årets content-kampanj. Utmanare redo-kampanjen gick ut på att tv-tittarna kunde mäta sina krafter mot Gladiatorerna i olika träningsövningar och samtidigt utmana varandra.


TV4 är även nominerade med Check my lagom och Utmanare redo i den europeiska PR-tävlingen European Excellence Awards som är en tävling som belönar framgångsrika kampanjer från hela Europa. Cirka 1 500 bidrag skickas in till tävlingen varje år. Tävlingen arrangeras av den europeiska branschtidningen Communication Director.


Check My Lagom tävlar i kategorin Microsite och Utmanare redo i Social media. Årets gala äger rum den 10 december i Stockholm.

 

Läs mer om European Exellence och Spinn här:

http://eu.excellence-awards.com/eu/

http://spinn.nu/

 

Check My Lagom och Utmanare redo:

http://checkmylagom.se/ 

http://utmanareredo.se/

Senast uppdaterad: 2015-11-20