Stark november för TV4 och Sjuan

November var ytterligare en stark månad för TV4-Gruppen. TV4:s tittartidsandel ökar i huvudmålgruppen 12-59 år med 0,4 procentenheter jämfört med samma period förra året, medan Sjuan gör en ännu större ökning, på 0,6 procentenheter. I Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25-59 år ser det ännu bättre ut, + 0,7 procentenheter. Samtidigt som TV3, Kanal 5 och TV6 backar.

- Vi slår vår målsättning med råge. Vi har några tydligt lysande stjärnor i Så mycket bättre, Solsidan och Bonde söker fru, men det är bredden i utbudet som gör att vi får en så stor utdelning. Nyhetsmorgon levererar, ett nytt upplägg på förkvällen har vänt en nedåtgående trend, Halv åtta hos mig, bra siffror på Nyhetstimmen, Hellenius hörna, Sverige-England i fotboll – ja listan kan göras hur lång som helst, säger Peter Lindström, kanaldirektör.

Hur förklaras Sjuans starka tillväxt, som du ser det?

- Det är ett resultat av ett medvetet arbete att profilera om och förtydliga kanalen samt en synnerligen vältajmad frivisning av kanalen i marknätet. Att Hela Sverige bakar var en dundersuccé är nog många medvetna om men det finns fler program som matchar och slår konkurrerande program i trean och femman.  112 – på liv och död, Livet på andra sidan och Spårlöst är exempel på några av dessa. Sen har vi också haft ett riktigt vasst långfilmsutbud på helgerna.

Samtidigt backar TV3 marginellt i sin huvudmålgrupp 15-49 år och systerkanalen TV6 tappar kraftigt, -1,4 procentenheter i samma målgrupp. Även Kanal 5 minskar i tittartidsandel och tappar 0,7 procentenheter i sin huvudmålgrupp 15-44 år.

Totalt ökade TV4-Gruppen tittandet med 0,6 procentenheter inom målgruppen 12-59 år.

Senast uppdaterad: 2012-12-10