2013-06-07 | Övriga nyheter

Stark vår för TV4 och Sjuan

TV4-Gruppens tittarframgångar fortsätter. Efter ett högt apriltittande gör TV4 sin bästa majmånad sedan 2005, bland annat efter Tre kronors succé i hockey-VM. Och samtidigt når Sjuan nya nivåer och når sitt högsta majtittande någonsin.

 TV4 gör sin tittarmässigt bästa majmånad sedan 2005, och kan räkna in en tittartidsandel på hela 23 procent i huvudmålgruppen 12-59 år. Det sker efter en likaledes stark aprilmånad, där tittartidsandelen för TV4 landade på drygt 20 procent. De senaste månadernas tittarframgångar medför att tittande på TV4 hittills i år ligger 0,5 procentenheter över tittandet för januari-maj förra året, på 19,1 procent, vilket gör TV4 till klart största enskilda kanal.

- Vi har en bred och stark tablå som fungerar oerhört bra på alla sätt, vilket är härligt att tittarna uppskattar. Givetvis har Sveriges framgångar i hockey-VM spelat en stor roll, men det är helheten som gör den stora skillnaden. Allt från Let’s dance och New Girl till Nyheterna och Nyhetsmorgon är det som lockar stora tittarskaror till kanalen, säger Fredrik Arefalk, programchef TV4.

Och även sommaren ser stark ut, enligt Fredrik Arefalk. 

- Vi går mot en sommar som känns väldigt stabil, där en rad kända och uppskattade sommarprogram återkommer som vanligt, bland annat Sommar med Ernst, Lotta på Liseberg och Sommarkrysset. Utöver det tror jag att väldigt många tittare kommer att följa de svenska damerna i Fotbolls-EM på hemmaplan, vilket kan ge oss en extra skjuts i juli. Att vi dessutom slipper ett sommar-OS i början av augusti gör att jag känner mig helt trygg med att vi kommer att gå in i hösten med starka siffror i ryggen.

Rekord för Sjuan
Samtidigt som TV4 röner framgångar gör Sjuan sin tittarmässigt bästa majmånad någonsin. Kanalen ökar tittandet i maj med mer än 20 procent jämfört med maj förra året. I målgruppen 12-59 år landar tittartidsandelen på 4,7 procent, och i huvudmålgruppen kvinnor 12-59 år på 6,2 procent.

- Biggest loser är en formidabel succé som lockat fler tittare till kanalen, tittare som då också hittar Sjuans andra starka svenska program och internationella inköp. Strategin med att varje säsong ha en eller ett par extra starka premiumtitlar som fungerar som en magnet in i Sjuans underbara värld har lyckats, säger Anton Glanzelius, programchef Sjuan.

Även Anton Glanzelius är positiv när det gäller sommaren. 

- Sommaren har alltid varit en stark och stabil period för Sjuan, en period när tv-tittarna gärna testar nya kanaler eftersom vanorna under sommaren delvis förändras. Vår strategi är att inte konstra till vår sommartablå utan att fånga upp alla sommarsugna tv-tittare med våra starkaste titlar, kompletterat med dubbelavsnitt av danska Den som dräper och en ny säsong av Allsång på gränsen, som är proppat med svenska stjärnartister som Carola, Erik Saade, Petra Marklund, Sean Banan och många fler.

Tufft för konkurrenterna
Samtidigt som TV4 och Sjuan levererar glädjebesked och ökar tittandet under året fortsätter huvudkonkurrenterna TV3 och Kanal 5 att tappa. Kanal 5 tappar under de kommersiellt viktiga månaderna april och maj, och ligger nu på minussiffror hittills i år, trots ett starkt första kvartal. Även TV3, som ligger kvar på samma låga majtittande som förra året, tappar i tittande sett till årets fem första månader.

Senast uppdaterad: 2013-06-07