Övriga nyheter

Succé för TV4-annonsör

På bara sex år har OBH Nordica nått ofattbara framgångar. Varumärket har gått från 0 till 97 procents kännedom samtidigt som årsomsättningen, under eget varumärke, vuxit från 60 till 360 miljoner kronor bara i Sverige. Det var också just för sex år sedan man började samarbeta med TV4. 

”2003 bestämde vi att vi skulle satsa alla kort på ett varumärke och att finnas i hela norden. Tidigare hade vi sålt fyra olika varumärken vilket var ineffektivt och kostsamt. Vi startade därför OBH Nordica i samtliga nordiska länder”, säger marknadschef
Thomas Ek som tillsammans med Peter Ek, vd, driver företaget i Sverige.

”Vi förstod att vi behövde annonsera i rikstäckande tv för att skapa kännedom om OBH Nordica hos både återförsäljare och konsumenter. Det gjorde TV4 till det enda alternativet. Dessutom var personkemin med människorna på TV4 fantastisk redan från början”, fortsätter Thomas.

Den första produkten Thomas och Peter annonserade var en kontaktgrill. De första veckorna stod det stilla i butikerna, men sedan brast fördämningarna.

”Det var en testkampanj som skulle gå i fem veckor. Efter drygt två hade absolut ingenting hänt i butikerna. Sedan var det som att dra ur proppen. I slutet av och strax efter kampanjen sålde vi 35,000 grillar och under två år sammanlagt 135,000 stycken!”

Och på den vägen har det fortsatt för OBH Nordica.

”Den resa vi har gjort på sex år hade tagit minst tre gånger så lång tid utan tv-reklam. Framgångarna beror tveklöst på att vi gått så frekvent i TV4. Kanalen är en megafon som når ut till hela svenska folket.”

Och trots att världen just nu genomgår den värsta finansiella krisen någonsin, fortsätter företaget att växa.

”Under det senaste halvåret har vi vuxit med 30 procent medan de flesta av våra konkurrenter krymper. Eftersom vi fortsätter trumma på med vår tv-reklam är jag övertygad om att vi kommer vara ännu större och starkare när konjunkturen vänder”, konstaterar Thomas.

”En annan framgångsfaktor är också vårt prestigelösa samarbete med TV4. Vi tar fram mellan 70 och 80 nya produkter om året och är väldigt beroende av deras flexibilitet. Och med tanke på hur de senaste åren utvecklat sig, finns ingen anledning att ändra på det receptet”, avslutar Thomas och skyndar vidare mot nya lanseringar.

Senast uppdaterad: 2013-11-13