TV4-Gruppens vd ser ljust på framtiden

TV4-Gruppens vd Casten Almqvist ser tillbaka på ett år av programsuccéer och där företagets försäljning nått all time high.

– Mitt första år här har gått fort. Dagarna på TV4 präglas av intensitet och högt tempo. Det ger energi, säger han.

Nu ser han fram emot ett 2013 där TV4-Gruppen återigen blir - en del av Sverige. 

Casten Almqvist tillträdde som vd för TV4-Gruppen för ganska exakt ett år sen.

– Det känns riktigt bra. Den ständigt pågående dialogen på jobbet kan röra allt från kundmöten via programbeslut till vår nya digitala strategi som har tagit fart under året och som jag är riktigt stolt över.

Framgångsreceptet för den goda försäljningen stavas bra program. Programmixen är viktig, klassisk bred tv-underhållning à la Let’s dance och Så mycket bättre som blandas med innovation och nya program. 2012 blev ett bra exempel på den blandningen.

– Vi såg en räcka nya program som fått tittarnas uppskattning som Uppfinnarna, Kockarnas kamp och Jenny Strömstedt, för att nämna några. Och inte minst Hela Sverige bakar i Sjuan, som lyfte Sjuan från en nischkanal till en stor kanal. Där har det gått fort och där ska vi fortsätta satsa.

Större satsning på egna tv-produktioner
Casten Almqvist målar upp ett scenario för TV4-Gruppens linjära tv-kanaler där man på lång sikt sannolikt minskar andelen inköpta program från Hollywood och satsar mer på stora lokala egenproduktioner som sport, direktsänd underhållning och egenproducerad drama. 

Den omfattande satsningen på egenproducerade program skiljer sedan länge TV4-Gruppen från de kommersiella konkurrenterna som i större utsträckning bygger sitt utbud på inköp. På sikt blir de utländska inköpen istället en förutsättning för tv över internet som TV4Play och Filmnet, den nya digitala prenumerationstjänsten för film och tv-serier.

– Filmnet fångar upp ett behov hos konsumenterna som tidigare tillgodosågs av videobutiken på hörnet. Detta är en bransch som vi på TV4 inte befunnit oss i tidigare. Tack vare teknikens möjligheter kan vi nu expandera vår verksamhet in i detta spännande område. I Filmnet har vi placerat våra bästa filmer och TV serier från bland annat CMore, TV4-Gruppens alla kanaler och SF. Det är utan tvekan det starkaste programutbudet på den svenska marknaden, säger Casten Almqvist.

Linjär tv fortsätter att växa
Inför 2013 fokuserar TV4-Gruppen på att fortsätta vårda kärnaffären – den linjära tv:n som inte visar några tecken på att mattas av, tvärtom går tv-tittandet fortsatt upp och det gör även TV4-Gruppens försäljning. Den snabbaste ökningen under de senaste åren står den lokala försäljningen för. Med 25 lokala kontor i landet, från Luleå till Malmö, finns förutsättningar att ta ytterligare andelar, främst från lokalpress.

– Vi är ett svenskt företag vilket skiljer oss från våra kommersiella huvudkonkurrenter SBS och Viasat som båda är utflaggade till England. Den lokala närvaron är viktig för både tittare och annonsörer. Därför tar vi tillbaka en gammal sanning i samband med att vi byter kanalgrafik i dag, TV4 – en del av Sverige.

TV4-Gruppens försäljningsorganisation har också förändrats i samma anda, istället för att ha två olika bolag där ett säljer lokalt och ett nationellt, har man samlat all försäljning i en organisation.

– Är man en presumtiv kund i Västerås ska man inte behöva fundera på om man ska gå nationellt eller lokalt – våra säljare ska ha hela verktygslådan. Med Ett sälj kraftsamlar vi och ökar vår förmåga att skapa nytta för våra kunder.

Utmaningar för 2013: digitala affärer
Ytterligare utmaningar är den digitala affären där man under 2012 lanserade fyra nya annonsprodukter för TV4 Play och där efterfrågan är stor. Den linjära tv:n som livestreamas i den digitala prenumerationstjänsten TV4 Play Premium har också gått över förväntan. Casten Almqvist nämner också så kallad second screen:

– Det innebär att tittarna kan förstärka upplevelsen när de tittar på våra program genom att samtidigt via telefon, läsplatta eller dator diskutera programmet på Facebook eller interagera med programmet. Ett exempel är via vår succéapp för Peter Jihdes Pengarna på bordet som är uppe i drygt 200 000 nedladdningar. Lägerelden blir större och intensivare.

2013 spås också bli det år då lågkonjunkturen märks tydligare i Sverige. Men Casten Almqvist planerar för tillväxt även under nästa år.

­

–Tv fungerar – det är bevisat flera gånger om. I tuffa tider föredrar jag som annonsör trygga lösningar som fungerar. Tv kommer att stå starkt under nästa år och kommer fortsätta att ta annonspengar från dagspress.

Felix Herngren och de andra skaparna av succéprogrammet Solsidan behöver troligen inte heller vara oroliga för 2013.

– Solsidan är min personliga favorit. Säsongsavslutningen var episk – att Mia blev förlöst av Ove… Det var riktigt sjuk och fantastiskt roligt. Jag lyfter på hatten till de som producerar programmet!

Senast uppdaterad: 2012-12-13