2012-09-26 | Övriga nyheter

TV4 Play lanserar nya annonslösningar

Pausreklam, Ad selector, Interaction layer och RBS Spons - fyra nya smarta produkter som möjliggör interaktivitet mellan tittare och annonsörer i TV4 Play.

Investeringarna på marknaden för webb-tv växer i snabb takt och beräknas öka med 28 procent i år och 19 procent under 2013. I det tilltagande medieflödet på webb och mobila plattformar erbjuder nu TV4-Gruppen fyra nya lösningar för annonsering i TV4 Play – som på egen hand växer fortare än marknaden.

- Vi ser att det finns en stor tillväxt i mobila enheter där konsumtionen av TV4 Play ökat rejält under året, vilket vi är mycket stolta över. Nu jobbar vi löpande med att skapa attraktiva annonsprodukter som stärker TV4-Gruppens digitala erbjudanden, säger Nicklas Norrby, försäljningschef TV4 Play.

TV4 Plays kunders kampanjer levereras på samtliga plattformar: webb, mobil och läsplatta, något som placerar TV4-Gruppen i framkant vad gäller digitala lösningar för kunder.

Numera kan TV4-Gruppens kunder välja mellan fyra nya smarta produkter. Samtliga använder sig av TV4 Plays bästa egenskaper, till exempel möjligheten till interaktivitet:

Ad selector
Med Ad selector ges tittaren möjlighet att själv välja vilken reklamfilm man vill se, utifrån ett urval. Genom det ökar såväl uppmärksamhet, reklamerinran och köpintention. Kort sagt en ökad relevans för tittaren.

Pausreklam
Pausreklam är ett annat alternativ, där reklamen visas när man trycker på pausknappen i datorn. Till skillnad från annan reklam i TV4 Play är den här stilla och har inget ljud. Den har trots det god effekt och är dessutom väldigt kostnadseffektiv att producera.

Interactive layer
Med Interactive layer ges kunden möjlighet att lägga till kopplingar till Facebook och Twitter och andra sociala medier, vilket ökar interaktiviteten med tittaren och förhöjer deras reklamupplevelse.

RBS-sponsring
Att sponsra ett specifikt program i TV4 Play är inget nytt, det har man kunnat göra länge. Den nya sponsringsmöjligheten som nu erbjuds innebär att man fortfarande sponsrar ett av TV4:s starka format men att man inte specificerar exakt vilket program man ska sponsra, programmet väljs av TV4, varför priset även blir billigare än vid specifik sponsring.

Senast uppdaterad: 2012-10-12