2013-05-06 | Övriga nyheter

TV4 gör sin bästa aprilmånad på fem år

TV4 gjorde sitt bästa aprilmånad sedan 2008. Tittartidsandelarna i huvudmålgruppen 12-59 år ökade från 18,2 procent förra året till 20 procent i år. Detta medan både TV3, Kanal 5 och SVT1 tappade under motsvarande period.
- Ett fantastiskt resultat som bygger på ett medvetet strategiarbete med kanalens tablå under det andra kvartalet, berättar Fredrik Arefalk, programchef för TV4.

TV4-Gruppens programchef Fredrik Arefalk svara på frågor om att tittarsiffrorna för TV4 i  april var de bästa sedan 2008.

Tittningen  under april var väldigt bra, hur kommer det sig?
- Vi har flyttat lite av fokus från det första kvartalet, till det andra som är väldigt viktigt för oss kommersiellt. Vi påbörjade egentligen arbetet redan förra året när vi flyttade Let's dance från en tidig säsong till att nu täcka upp i princip hela april och maj. Och framgångarna under april har nu bidragit till att vi ligger på ett högre totalt tittande för året än förra året.

TV4 har ökat trots att det i år inte fanns någon slutspelshockey som draghjälp, vad beror det på?
- Att vi inte haft SM-hockeyn att ta hänsyn till har gjort att vi fått en annan sorts kontinuitet och tydlighet i tablån. Vi har kunnat lansera fler nya titlar som går väldigt bra, till exempel Fantasterna och Elementary på måndagarna, vilket har förstärkt tablån. Detta naturligtvis i kombination med våra klassiker, exempelvis Let's dance som nu går bättre än någonsin. Alla i huset har lyckats att tillföra lyckade komponenter till tablån så det är ett starkt lagarbete som gett ett fantastiskt gott resultat.

Hur tror du att det kommer att se ut framöver?
- Vi hade en fin helg med premiär av VM-hockeyn som nu kommer att rulla med full kraft under ytterligare två veckor. Jag tror därför på en maj som går lika bra som förra året, om inte bättre, med tanke på att vi har en tablå i övrigt som är starkare än förra året. Det känns helt enkelt väldigt lovande.

Det såg inte riktigt lika bra ut för konkurrenterna?
- Vi ökar inte bara i vår egen huvudmålgrupp, utan också i våra konkurrenters målgrupper, medan de tappar både i sina egna och våra målgrupper. Det finns nog olika förklaringar till det, TV3 har haft det jobbigt en längre period och där ser man egentligen bara en fortsättning på den negativa spiralen medan SVT ligger ungefär på samma nivå som förra året. Det är också intressant att Kanal 5 tappar under den kommersiellt sett viktiga aprilmånaden efter att gått framåt under första kvartalet. Med TV4-ögon är det naturligtvis mycket glädjande att vi gör vår bästa aprilmånad på fem år, medan våra kommersiella huvudkonkurrenter tvärtemot har det lägsta apriltittandet under åtminstone de senaste tio åren.

Senast uppdaterad: 2013-05-06