Övriga nyheter

TV4 levererar

På Dressmann pratas det inte om lågkonjunkturen. Och varför det, när man inte ens märker av den? De senaste månaderna har försäljningen ökat med mer än 10 procent samtidigt som klädmarknaden minskat med 5 procent. Och enligt Thomas Behring, marknadschef för Dressmann, är TV4 "motorn" i tillväxten både nu och för framgångarna i Sverige sedan starten 1998. 

När Dressmann startade i Sverige 1998 valde ägarfamiljen Varner TV4 som huvudmedia. Man hade extremt goda erfarenheter från hemlandet Norge där omsättningen tredubblats på tio år med hjälp av tv”, säger Thomas Behring som började på Dressmann först 2002 men som kan sin Dressmann-historia. Och han har aldrig för en sekund övervägt att byta huvudmedia eftersom framgångarna varit lika stora i Sverige som Norge.

”Sedan etableringen i Sverige har vi vuxit till 180 butiker och vi har varit lönsamma sedan starten. TV4 är fortfarande vårt huvudmedia eftersom kanalen hela tiden varit motorn i tillväxten och ’huvudleverantören’ av våra kunder.”

Och trots lågkonjunkturen fortsätter Dressmann att växa både räknat i omsättning och lönsamhet. Dessutom har reklamerinran i målgruppen ökat precis som köpen av de viktigaste varorna:

”Marknaden backar med 5 procent medan vi har ökat med mer än 10 procent under det senaste året. Vi vet att det beror på annonseringen i TV4 eftersom vi ser hur försäljningen går ner när vi gör uppehåll i annonseringen. Det fina är också att TV4 både genererar snabba omsättningsökningar och långsiktiga effekter. För oss är det ett viktigt ’brand statement’ att annonsera i kanalen. Dessutom känner personalen trygghet av att vi syns i TV4.”

Men namnet på Nordens största herrmodekedja till trots, är det faktiskt lika många kvinnor som handlar i butikerna som män:

”Med TV4 når vi hela vår målgrupp som inte bara består av män, utan även av kvinnor som står för hela 50 procent av inköpen i butikerna. Eftersom vi har hela svenska folket som kunder träffar TV4 rätt in i vår målgrupp med sin räckvidd. Faktum är att hela 60 procent av alla svenskar någon gång har besökt eller fått kläder köpta hos Dressmann under ett år”, avslöjar Thomas och fortsätter:

”Samarbetet med TV4 fungerar otroligt bra. De har starkt affärsfokus och hjälper oss att bygga företag. Och eftersom det huvudsakligen är TV4 som genererar våra floder av kunder, ska det naturligtvis mycket till innan vi byter medielösning. Dessutom förväntar sig våra kunder att vi ska synas i TV4 efter de närmare 100 reklamfilmer vi visat genom åren. Så trots att vi lagt alla medieägg i en korg behöver vi inte vara oroliga: vi vet att TV4 levererar”, avslutar Thomas Behring.

Senast uppdaterad: 2013-11-13