2016-01-20

Fantastiska Farmens framgångsfart

Farmens nionde säsong hade nyligen premiär, och hittills har alla dom högt ställda målen överträffats, både linjärt och digitalt. På TV4 Play har tittandet ökat med smått osannolika 60% jämfört med förra året. Linjärt ökar tittandet i stort sett i alla målgrupper, både bland män och kvinnor. Störst ökning ser vi bland de yngre tittarna, vilket känns väldigt roligt.

Jag frågade programmets exekutiva producent Joel Bendrik, vad som ligger bakom framgången:

- Det är fortfarande lite tidigt att göra den stora analysen kring vad detta kan bero på, men ett par tydliga faktorer vet vi har spelat in:

  • Vi startade årets säsong en vecka tidigare än vanligt vilket gjort att programmet fått mycket uppmärksamhet.
  • Vi började säsongen med ett entimmes program på söndagen 20:00, istället för att som vanligt börja med ett kortare program på måndagen. Det här gav oss chansen att presentera deltagarna direkt och ordentligt, så att det blir ett enklare beslut för tittarna att börja följa programmet.
  • Vi släppte ett väldigt roligt klipp fredagen innan premiär, som fick en enorm spridning och med största säkerhet hjälpte oss till dom finfina premiärsiffrorna. 
  • Kvällstidningarna skriver också mycket om Farmen i år, vilket borde tyda på att deras läsare också blir engagerade sig i detta härliga program.

Inget av ovanstående skulle dock vara möjligt utan vårt ständiga arbete med innehållet. I år har vi bl.a lagt till Sörgården, som är en ny gård där deltagarna kämpar om en plats på riktiga Farmen. Det har fallit mycket väl ut och ger oss ännu mer fantastiskt innehåll. Vi har också lycktas få till en riktigt härliga deltagare som verkligen vill kämpa för sin plats på Farmen och som engagerar tittarna. Inte minst märks detta på Farmens facbooksida som ständigt får nya följare.

Se alla program av Farmen här: https://www.tv4play.se/program/farmen

Senast uppdaterad: 2016-01-20

Anna Rastner

TV4-historia:
Började som digital programchef i november 2014

Innan dess:
Kom närmast från en tjänst som redaktionell affärsutvecklingschef för Mittmediakoncernen. Innan dess 8 år på Expressen som tv-chef och redaktionschef för Digitala Medier. Och ännu längre tillbaka programchef, VD, programledare på TV8 och en rad andra roller inom MTG.

Viktigaste mediefrågan:
Mediabranschen genomgår just nu ett paradigmskifte. Vilka aktörer kommer finnas kvar och hur kommer konkurrensen se ut i framtiden?