2015-12-16

Hur Bachelor blev ett digitalt monster

Det höjdes en del ögonbryn för ungefär ett år sedan då vi berättade att Sjuan skulle sända en ny version av det klassiska tv-kärleksformatet Bachelor. Trots kritiska röster var vi trygga i att vi skulle kunna leverera ett engagerande och snyggt program till tv-tittarna. Men vi kunde aldrig drömma om den digitala framgång vi nu blickar tillbaka på. Lilla realityprogrammet Bachelor på den lilla kanalen Sjuan tog snabbt en självklar plats på TV4 Play’s tittartopp bland giganter som miljontitlarna Så mycket bättre, Solsidan och Bonde söker fru. Hur gick det till? Jag låter den exekutiva producenten Hans Abrahamsson berätta om programmets digitala framgångsresa:

 

I tv-programmet Bachelor höll vi oss till de klassiska ingredienserna; en snygg karl, en exotisk plats och 25 kärlekstörstande kvinnor. Men vi la ett extra filter på allt, något som kan anses självklart i efterhand men som genomgående varit ett aktivt beslut – allt måste vara på riktigt. Killen måste på riktigt vilja hitta kärleken och tjejerna måste på riktigt vara intresserade av vår Bachelor. För utan äkta känslor spelar det ingen roll hur många fina helikopterbilder i solnedgångar och tända ljus vid restaurangbord vi visar. Tittarna skulle genomskåda oss direkt.

Tidigt i serien etablerade vi även TV4 Play som en naturlig plattform vid sidan av linjär-tv:n. Framför allt genom en helt unik produktion bara för Play, ett kort eftersnacksprogram med programledaren Malin Stenbäck vid rodret. Vi kallade det Tjejerna avslöjar allt och programmet levde verkligen upp till titeln. Hos Malin fick de bortvalda tjejerna varje vecka ge sin syn på saken, ofta eldigt, passionerat och inte sällan ganska bittert. I Tjejerna avslöjar allt var vi också noga med att alltid, alltid, alltid erbjuda något exklusivt och kittlande extramaterial för bachelorfansen. Den linjära tittaren möttes i slutet av huvudprogrammet av en extremt tydlig trailer där programledaren talade direkt till tittaren och sa: ”Nu ska du gå in på TV4 Play för att få se det här exklusiva materialet som omkullkastar allt du trodde. Och dessutom få höra tjejerna berätta hur allt egentligen gick till…”

Med ett ”du kan aldrig ana vad som hände sen… tilltal  fick vi med oss oväntat många tittare över till TV4 Play. Och vi levererade faktiskt något oväntat och unikt. Varje gång.

Vi arbetade dessutom konsekvent i sociala medier med tydliga mål: Belöna fansen, teasa om kommande episoder och generera strömstarter. Vi skapade tidigt en plattform för fansen på Facebook och överöste dem med unika klipp, highlights och förhandsglimtar ur programmet. Vi lät fansen bli våra främsta ambassadörer och programmets facebooksida fick en mycket stor organisk spridning.

 

Allt detta – och att det var ett engagerande program, såklart – har resulterat i ett digitalt monster. Våra redan högt ställda mål på antal strömstarter infriades mångdubbelt upp och är en bidragande orsak till att vi just nu är i startgroparna för en andra säsong.

 Och på tal om vår andra säsong av Bachelor… Känner du den perfekta mannen som har allt utom kärleken i sitt liv? Tipsa oss på tv4.se/bachelor eller hashtagga #BachelorSjuan  

Alla förtjänar att få träffa sitt livs kärlek!

Anna Rastner

Senast uppdaterad: 2015-12-16

Anna Rastner

TV4-historia:
Började som digital programchef i november 2014

Innan dess:
Kom närmast från en tjänst som redaktionell affärsutvecklingschef för Mittmediakoncernen. Innan dess 8 år på Expressen som tv-chef och redaktionschef för Digitala Medier. Och ännu längre tillbaka programchef, VD, programledare på TV8 och en rad andra roller inom MTG.

Viktigaste mediefrågan:
Mediabranschen genomgår just nu ett paradigmskifte. Vilka aktörer kommer finnas kvar och hur kommer konkurrensen se ut i framtiden?