2015-12-18

Idol slår nya digitala rekord – på alla plattformar!

Nu när resultaten för hösten programsatsningar ramlar in efter en kan man inte låta bli att mysa lite extra över hur vissa program fortsätter att växa. När det gäller Idol, stämmer verkligen devisen att stor blir större. Idol är redan ett digitalt monster och därför är det extra glädjande att monstret fortsätter tugga i sig användare:

Idol 2015 har slagit alla tidigare digitala rekord. Strömstarterna på TV4 Play har ökat med 10,7 procent från 2014 och Idols YouTube-kanal har i år genererat hela 44 miljoner strömstarter och Idols programsida på tv4.se har ökat med 19% sedan i fjol.

Idol fortsätter också att engagera stort i sociala medier och når i år rekordmånga användare bland annat genom ny kommunikation genom Snapchat och Periscope. På Instagram är @TV4Idol största svenska tv-program med 114 000 följare och Idols Facebooksida har 185 000 följare.

I år testade teamet runt Idol även en del nya digitala aktiveringar:

När finalen skulle avgöras satt 1 690 000 tittare bänkade och såg Martin Almgren sjunga hem titeln som 2015 års Idol. Det betyder en rating på 19 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år och en tittarandel på 57,1 procent i samma målgrupp för resultatshowen.

Idol Extra sågs av 825 000 tittare, med en rating på 9,9 procent och tittarandel på 38,6 procent, att jämföra med 2014 som sågs av 785 000 tittare.

Nu blickar vi framåt mot ännu ett superspännande år med Idol. Programmet kommer få en ny jury och arbetet med det pågår för fullt. Och tro mig, det ser GRYMT häftigt ut!

Anna Rastner

 

Senast uppdaterad: 2015-12-18

Anna Rastner

TV4-historia:
Började som digital programchef i november 2014

Innan dess:
Kom närmast från en tjänst som redaktionell affärsutvecklingschef för Mittmediakoncernen. Innan dess 8 år på Expressen som tv-chef och redaktionschef för Digitala Medier. Och ännu längre tillbaka programchef, VD, programledare på TV8 och en rad andra roller inom MTG.

Viktigaste mediefrågan:
Mediabranschen genomgår just nu ett paradigmskifte. Vilka aktörer kommer finnas kvar och hur kommer konkurrensen se ut i framtiden?