2015-04-16

När de nya stjärnorna äntrar scenen har TV-folket redan åkt hem

TV-mässan, MIP TV i Cannes närmar sig sitt slut. I vårsolens sken, har tv-bolag, kanaler och produktionsbolag under flera dagar träffats i jakten på det nya stora, publikmagnetsformatet. Den samlade bilden är dock ett ganska dystert konstaterande att nej, inget nytt dök upp som kommer skaka om i tablån i år heller. Inget som kommer vända trenden, rädda oss från de allt mer kräsna tittarnas rörelse från linjär TV. Visserligen har dramaproduktionerna, i synnerhet de nordiska, seglat upp som en otroligt stark genre även i den nya SVOD-värden , men i övrigt så, nej. Ingen catcher in the rye.

En av de sista timmarna, den nästa sista dagen, drar så en ny del av mässan igång; MIP Digital Fronts. Med dunder och brak, i ett av Palais de festivals största auditorium, kliver Maker Studios upp på scenen med några av sina största, till och med världens största youtubestjärnor. Alphacat, Mr Kate, Bart Baker har alla miljontals följare runtom i världen på sina kanaler och plattformar. Därefter följer Machinima, Vox Media, Buzzfeed – alla stora framgångsrika digitala monsterbolag.

Dagen efter fortsätter MIP Digital Fronts med att Youtube, Collective Digital Studio, Vice,  Rooster Teeth m fl, att presentera sina talanger och sitt arbete med att producera såväl långa som korta format för digitala plattformar.

Det sprudlar av idéer, nytänk och inspiration på scen. Det är ju det här vi väntat på hela veckan! Problemet är bara, att så här i sluttampen på MIP, har de flesta traditionella aktörerna redan lämnat Rivieran. Kvar är vi redan frälsta. Man kan undra över prioriteringarna både i planeringen av MIP TV, men framför allt hos de som reser dit. Alla talar om den digitala utmaningen branschen står inför. Om att våga prova nytt och testa. Men hur ska vi hitta det om vi inte stannar lyssnar på dem som redan gör just detta?

 

Anna Rastner

Senast uppdaterad: 2015-04-16

Anna Rastner

TV4-historia:
Började som digital programchef i november 2014

Innan dess:
Kom närmast från en tjänst som redaktionell affärsutvecklingschef för Mittmediakoncernen. Innan dess 8 år på Expressen som tv-chef och redaktionschef för Digitala Medier. Och ännu längre tillbaka programchef, VD, programledare på TV8 och en rad andra roller inom MTG.

Viktigaste mediefrågan:
Mediabranschen genomgår just nu ett paradigmskifte. Vilka aktörer kommer finnas kvar och hur kommer konkurrensen se ut i framtiden?