2015-04-23

Varför ska TV4 göra poddar?

Den 22 april var det premiär för Hasse Aros nya podcast: Fallen jag aldrig glömmer med Hasse Aro. I podden går Hasse tillbaka till olika fall som etsat sig fast hos honom under hans många år inom kriminaljournalistiken. Podden är tillsammans med Brottsplats Sverige och Svenska fall för FBI, en del av TV4:s stora satsning på kriminaljournalistik. Men den är också en del av våra digitala satsning som handlar om att sprida och publicera innehåll på digitala plattformar. I det här fallet bidrar podden till att stärka vårt varumärke och position inom just kriminaljournalistik. Vi har poddar inom politik och sport som fyller samma funktion. Olof Lundhs sportpodd är idag Sveriges största sportpodd. Men tjänar vi några pengar på poddar då? Ja, genom vårt avtal med Acast som distribuerar poddar, har vi möjlighet att sälja sponsorskap och annonser kring våra podcasts. Och eftersom ingen än har knäckt superaffärsstrategin digitalt, är det många bäckar små som gäller för den digitala innehållsaffären. Och förr eller senare kommer affärsmodellerna, och då gäller det att vara beredd, att ha räckvidd och kunskap om hur vi bygger starkt innehåll för alla plattformar. 

Här kan man lyssna på Hasses podd: http://acast.com/medhassearo

 

Anna Rastner

Senast uppdaterad: 2015-04-23

Anna Rastner

TV4-historia:
Började som digital programchef i november 2014

Innan dess:
Kom närmast från en tjänst som redaktionell affärsutvecklingschef för Mittmediakoncernen. Innan dess 8 år på Expressen som tv-chef och redaktionschef för Digitala Medier. Och ännu längre tillbaka programchef, VD, programledare på TV8 och en rad andra roller inom MTG.

Viktigaste mediefrågan:
Mediabranschen genomgår just nu ett paradigmskifte. Vilka aktörer kommer finnas kvar och hur kommer konkurrensen se ut i framtiden?