2018-01-13

Därför blir det inget möte med programledarens advokat

Den 8 december offentliggjordes att Folkspel och TV4 beslutat att avsluta samarbetet med dåvarande programledaren för Bingolotto på grund av allvarliga arbetsmiljöproblem.

Många blev förvånade och ledsna över att en folkkär programledare tvingades lämna ett populärt tv-program. Programledaren själv hävdade att han inte fått veta anledningen till beslutet, och framstod som lika häpen som allmänheten.

Det kan man ju förstå om så vore fallet, men sanningen är att programledaren hade informerats samma dag. Innan pressmeddelandet skickades ut hade han ett flera timmar långt möte med tre representanter från Folkspel, som var hans uppdragsgivare. Efter mötet blev han uppringd av TV4:s innehållsdirektör och senare samma dag hade han ett telefonsamtal med vd:n för Folkspel.

Därefter har den tidigare programledaren och dennes advokat i upprepade medieutspel anklagat de som utsatts för att vara fega och lättkränkta. Man hävdar att TV4 överreagerar i efterdyningarna av #metoo. Och menar till och med att det är den tidigare programledaren som är mobbad.

Programledarens advokat hotar med stämningar, och raljerar över att bytet av programledare skulle bero på kritiken TV4 fick för hanteringen av ”Äntligen hemma”. Jag förstår inte det resonemanget. Skulle det vara fel att göra rätt i ett fall för att man har gjort fel i ett tidigare fall?

Jag tror de flesta förstår att TV4 inte byter ut en populär programledare med kort varsel utan att det finns en väldigt stark anledning till det.

För oss finns ingen otydlighet i begreppet allvarliga arbetsmiljöproblem. Orden beskriver precis vad situationen handlar om. Och det är något vi tar på allvar. Av hänsyn till alla inblandade kan vi inte ge fler detaljer än så offentligt.

Advokaten har begärt ett möte med TV4 om programledarens uppsagda avtal, trots att något avtal mellan programledaren och TV4 aldrig funnits. Det är Folkspel som haft det avtalet. Programledaren har informerats om anledningen till uppsägningen. Av dessa skäl har TV4 avböjt ett möte.

Åsa Barsness

Senast uppdaterad: 2018-01-13

Åsa Barsness

Kommunikations- och HR-direktör

TV4-historia: 
Började på TV4 och Bonnier Broadcasting i november 2017.

Innan dess:
Kommunikationsdirektör på Sweco, konsult på JKL, 11 år i olika kommunikations- och marknadschefsroller på IBM och innan dess 8 år i USA där jag studerade och arbetade med marknadsföring på Motorola.

Viktigaste mediefrågan:
För TV4:s och C Mores del – att vara en del av Sverige, när det gäller aktualitet, relevans och tillgänglighet.