2018-04-10

TV4 samlar varumärkena för att bli tydligare för både användare och annonsörer

Idag får våra varumärken och tjänster en uppdaterad och samlad visuell identitet, där vår älskade röda TV4-logotyp ställs i centrum.

En ny kanalgrafik, rösthallå, uppdaterade loggor och ett farväl till varumärket TV4-Gruppen är några av nyheterna. Vi samlar helt enkelt hela vår TV4-värld för att än bättre manifestera styrkan i vårt innehåll och erbjudande gentemot användare och annonsörer. Skillnaden kommer att märkas direkt, bland annat genom en härlig kanalgrafik och ett rösthallå som tydligare vägleder användarna och gör det enklare att hitta nytt innehåll.

I TV4-världen finns idag en mängd olika varumärken, varav den linjära kanalen TV4 är i särklass starkast. Parallellt med fortsatt stora framgångar för huvudkanalen TV4, som ökat sina andelar av det linjära tittandet, har TV4 Play vuxit kraftigt och tagit en mycket stark position digitalt.

För oss är det viktigt att tydliggöra att TV4 är mer än bara kanalen som svenskarna lärt sig älska och samlas runt. Vi vill samla Sverige även i framtiden. Därför paketerar vi nu våra varumärken, plattformar och tjänster för att användare och annonsörer ska få en tydligare igenkänning och mer sammanhållen miljö, oavsett var i TV4-världen de befinner sig. 

Med mer än 4 miljoner registrerade användare är TV4 Play en lika självklar destination som kanalerna TV4, Sjuan och TV12. Att införa en gemensam identitet för de linjära och digitala plattformarna är därför naturligt.

Även Sjuan och TV12 får en tydligare samhörighet med TV4 genom den uppdaterade visuella profilen.

TV4 och Sjuan går över till rösthallå för att skapa nya och bättre möjligheter att informera och inspirera användarna om våra olika program, kanaler och tjänster. Genom att arbeta visuellt och med ny teknik blir programpresentationen effektivare. Men allt förändras inte. Användarna kommer känna igen det personliga tilltalet och de välbekanta rösterna från våra uppskattade hallåor.

Vi förnyar också vinjetterna med motiv från platser och miljöer runt om i Sverige som visar en mångfacetterad bild av vårt avlånga land. Stadskärnor och förorter möter storslagna fjäll, kustremsor och urskogar. Även trailers och bearbetade klipp i sociala medier uppdateras.

En annan naturlig konsekvens av att vi stärker TV4-varumärket är att begreppet TV4-Gruppen, som främst använts i vår B2B-affär, försvinner. Och vår corporatesajt tv4gruppen.se görs om och blir i stället bonnierbroadcasting.com. Den sajten är på väg ut nu under dagen. Det här blir med andra ord det sista mediebloggsinlägget som publiceras på tv4gruppen.se, och det första på bonnierbroadcasting.com.

Med våra användare i centrum kommer vi fortsätta att skruva, förbättra och förnya för att erbjuda Sveriges bästa tv-upplevelser och säkerställa att TV4 är minst lika relevant i framtiden som idag.

Åsa

Senast uppdaterad: 2018-04-10

Åsa Barsness

Kommunikations- och HR-direktör

TV4-historia: 
Började på TV4 och Bonnier Broadcasting i november 2017.

Innan dess:
Kommunikationsdirektör på Sweco, konsult på JKL, 11 år i olika kommunikations- och marknadschefsroller på IBM och innan dess 8 år i USA där jag studerade och arbetade med marknadsföring på Motorola.

Viktigaste mediefrågan:
För TV4:s och C Mores del – att vara en del av Sverige, när det gäller aktualitet, relevans och tillgänglighet.