2015-09-15

En livfull 25-åring tackar för förtroendet och blickar framåt

 

Vi befinner oss på en spännande resa, i en tid av kraftfull förändring. Det har vi gjort i flera år. Den snabba teknikutvecklingen och den digitala transformationen har förändrat vårt sätt att tänka och jobba, våra tittares sätt att konsumera tv, liksom affärsmodellerna för oss och alla andra medieföretag.

Vi har några av våra största och viktigaste lanseringar någonsin framför oss, bland annat vår nya streamingtjänst C More och en rejäl omgörning av våra annonsfinansierade onlinetjänster TV4.se och TV4 Play. Jag brukar allt som oftast fokusera på det som ligger framför oss. På det vi ska och måste göra för att stå starka även framåt. Men ibland skänker historien också perspektiv till det som ryms i framtiden. Jag vill därför göra några nedslag bakåt i tiden.

Den 15 september 1990. Klockan är 22.00. Bengt Magnusson hälsar tv-tittarna välkomna till sin första 22-sändning av Nyheterna. En ny tv-kanal är född.

Just i dag är det 25 år sedan som ”Bengan” – med en röst som för många blivit själva symbolen för TV4 – för första gången välkomnade tittarna till den nya kanalen. Med reportrar som Rolf Porseryd, Steffo Törnquist, Lena Smedsaas, Cicci Renström, Lennart Ekdal och Jan Scherman fick TV4-tittarna i den första 22-sändningen bland annat höra om ökande inkomstklyftor, om ANC-ledaren Nelson Mandela och kravaller i Sydafrika, om den eskalerande konflikten mellan Irak och Kuwait som drivit 100 000-tals människor på flykt.

Det var en annan tid. Och världen såg annorlunda ut. Trots det känns vissa av ämnena från premiärsändningen alltför väl igen även i dag.

När TV4 inledde sina sändningar 1990 var de svenska tv-tittarna vana vid att få sina tv-nyheter och sin tv-underhållning från Sveriges Televisions två kanaler, även om TV3 sedan en tid också hade börjat sända via satellit från England. Men teknikutvecklingen och publikens önskan om större valfrihet utgjorde starka förändringskrafter. Monopolet var på väg att falla. Politiken insåg sent omsider att man var tvungen att erbjuda de svenska tv-tittarna nya alternativ. TV4 blev lösningen som skulle ge de svenska tv-tittarna ett bredare perspektiv och en större mångfald.

Jag minns själv mina första kontakter med TV4 i början av 90-talet. Jag hade just varit med och startat det nya produktionsbolaget Strix Television och kom närmast från SVT där jag jobbat som journalist och producent för bland annat Svepet, Jacob Dahlins program och I Manegen med Glenn Killing. Mitt ansvar på Strix blev att bygga relationen med den nya tv-kanalen TV4, bland andra genom nöjeschefen Jan Zachrisson och programdirektören Lasse Weiss. Vårt samarbete ledde till produktioner som Direkt från Berns, där Robert Gustafsson gjorde succé med sina barsketcher, Filmgalan och Kär och galen med Lotta Engberg.

TV4 ändrade snabbt det svenska tv-berättandet i allmänhet, och kanske nyhetsberättandet i synnerhet. Vi gjorde både underhållning, drama och nyheter på tittarnas villkor, låg närmare tittarna, både i berättande och i ämnesval. Det märktes redan i Nyheternas premiärsändning. Och jag är stolt över att säga att det också märks i dag, när TV4Nyheterna sänds från den nya studio som vi invigde för bara några månader sedan, som är Europas modernaste, och som tagit nyhetsberättandet ännu närmare tittarna, oavsett plattform. Med samma särskilda tilltal och omsorg om tittarna som alltid.

TV4 har satt många nya standarder. 1992 började med TV4 med morgon-tv och Bengt Magnusson och Malou von Sivers blev ”Bengt och Malou” med hela svenska folket. Än i dag är TV4 den enda tv-kanal som sänder Nyhetsmorgon 365 dagar om året. 1991 hade Kalla fakta premiär. Med över 500 program bakom sig, och ett stort antal nationella och internationella priser, går samhällmagasinet nu in på sin 48:e säsong. Och fortsätter oförtrutet att göra avslöjanden som berör och upprör, inte minst vårens prisbelönta avslöjande om människohandel i Sverige.

Men det är inte bara på nyhets- och journalistikområdet som TV4 gjort stora avtryck. Programsuccéer som Fångarna på fortet, Bingolotto, Jeopardy, Gladiatorerna och Skilda världar gjorde snabbt TV4 till landets mest populära tv-kanal. Och raden av succéserier har fortsatt locka miljoner tv-tittare till TV4. Vem vill bli miljonär, Parlamentet, Farmen, Let’s dance, Bonde söker fru, Solsidan, Så mycket bättre, Idol, Ack Värmland och en lång rad dramasatsningar som Beck, Wallander och kommande storsatsningen Modus är bara några i raden av program som fortsätter att engagera tv-tittarna.

Men TV4 har också satt avtryck på många områden utanför tv-rutan.

Genom Bingolotto har folk- och idrottsrörelsen fått miljarder kronor som gått rakt till idrotts- och ungdomsverksamhet runtom i landet. Genom Postkodmiljonären får svenska hjälporganisationer varje år hundratals miljoner att rikta i stöd till behövande. Genom Cancergalor, humorgalor, faddergalor och andra typer av insamlingar har barn fått faddrar, skolor och stöd, cancerforskningen fått forskningsmedel och akuta hjälpinsatser har kunnat sättas in på en mängd ställen runtom i världen som drabbats av svåra katastrofer. Tack vare kraften i engagemang och viljan att hjälpa hos TV4:s tittare – hela det svenska folket – har miljarder kronor kunnat förmedlas till hjälpbehövande efter exempelvis tsunamikatastrofen i Asien, jordbävningen i Haiti, tyfonen i Filippinerna, torkan vid Afrikas horn och nu senast flyktingkatastrofen i spåren av konflikterna i Syrien. Och under 17 år har TV4 genom projektet Nollrasism stått upp för principen om alla människors lika värde och aktivt arbetat mot diskriminering, för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TV4:s betydelse för de kreativa näringarna är också stor. TV4 har varit och är en viktig del i framgångarna för svenska produktionsbolag på den internationella tv-marknaden, för utvecklingen av svensk film och drama, för nya programgenrer som exempelvis Nordic Noir, som just nu gör succé runtom i världen.

Hemmafixar- och snickarglädjen som Äntligen hemma genererat, dansintresset som Let’s dance skapat, och bidragen till den svenska musikbranschen som Idol stått för är andra exempel på hur mycket av det TV4 gjort genom åren har fått effekter långt utanför tv-rutan. Bara för att nämna några. För att inte tala om vad TV4 betytt för alla de annonsörer runtom i landet som genom att annonsera i TV4 lyckats nå ut till sina kunder och bygga framgångsrika svenska företag och verksamheter. Eller vad den halva miljard som TV4 bara genom filmavtalet investerat i svensk film och drama har betytt.

Jag är glad och stolt över allt detta, över det TV4 som nu i 25 år varit en del av Sverige, och en del av svenskarnas vardag. Jag är stolt över att vi fortfarande lockar miljoner till tv-skärmen, antingen den är stor och sitter på en vägg i vardagsrummet eller mindre och sitter på en smartphone. Och jag är stolt över att vi fortfarande i dag har samma grundläggande värderingar och mål som för 25 år sedan, att stå på tittarnas och användarnas sida i allt vi gör.

Mycket har som sagt hänt under de här 25 åren. Och även om det är en helt annan tid vi lever i finns ämnen och frågeställningar som består. Parallellerna från nyhetsbevakningen den 15 september 1990 till nyhetssändningarna den 15 september 2015 är tyvärr lika slående som sorgliga. Den pågående flyktingkatastrofen är större än den som var för 25 år sedan. Men viljan att hjälpa är också större. I det kan vi alla finna tröst och hopp.

Var vi befinner oss om ytterligare 25 år kan ingen säga, tanken är nästan svindlande. Det vi kan vara säkra på är att teknikutvecklingen går snabbare och snabbare, tvingar både oss och andra att anpassa sig och att fortsätta transformera oss digitalt. Jag vågar påstå att bara under de 3 senaste åren har det hänt mer på tekniksidan än det gjorde under TV4:s 22 första levnadsår. Den här utvecklingen kommer att fortsätta.

Det kommer TV4 också göra. Vi kommer göra allt för att även om 25 år finnas där för de svenska tv-tittarna och användarna. För att fortsätta samla Sverige, och vara en del av svenskarnas vardag.

Ett stort tack för de här första 25 åren, till alla TV4:s medarbetare under de här 25 åren. Och till alla våra tittare och användare. För den uppskattning ni visat oss. Och för allt vi tillsammans uppnått. Låt oss fortsätta med det de närmaste 25 åren också.

Casten

Senast uppdaterad: 2015-09-15

Casten Almqvist

TV4-historia: Tillträdde som vd för TV4-Gruppen i december 2011.

Innan dess: Tidigare vd för Dagens Industri, och för affärsområdena Bonnier Business Press och Bonnier Digital. Har också varit producent och partner på Strix Television, vd för TV3, TV6 och ZTV, vd för reklambyråkedjan McCann-Erickson i Sverige samt producent på SVT och journalist på Radio Stockholm.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.