2013-09-02

TV4 erbjuder nyhetsbevakning på tittarnas villkor

I gårdagens DN framförde Nyhetsbolagets förre ordförande Jan Scherman och förre vd Göran Ellung återigen kritik mot Nyhetsbolagets nedläggning av TV4 News. 

Vi har hört argumenten förut, men jag vill ändå passa på att ge min bild av situationen, för att sedan förhoppningsvis dra ett streck i denna bakåtblickande diskussion. TV4 News var en gammal lösning på en ny utmaning. Ett ambitiöst projekt, men grundpremissen, att det är via en linjär 24-timmars kanal som man når dagens och framtidens nyhetskonsumenter bäst, var föråldrad och felaktig. Det kan ingen långsiktighet i världen ändra, tvärtom.  Det ansåg också den eniga styrelse i Nyhetsbolaget, inklusive medarbetarrepresentanter, som fattade beslutet om nedläggning.

I efterhand är det tydligt att TV4 News startades för sent. De nyhetskanaler i Norge och Danmark som Scherman och Ellung hade som inspirationskälla startades för flera år sedan och mötte då ett annat medieklimat och andra konsumtionsmönster. Dessutom bygger deras affärsmodell på distributionsintäkter medan man för TV4 News tecknade avtal om att betala för distribution.

Uthålligheten är central när det gäller att förverkliga idéer man verkligen tror på. Men i en snabbt föränderlig medievärld är det minst lika viktigt att snabbt kunna avsluta projekt som visar sig vara otidsenliga. Jag har förståelse för den bitterhet Scherman och Ellung känner i dag när projektet lagts ner, men jag är helt trygg med att Nyhetsbolaget tagit rätt beslut. TV4 News mötte aldrig några av de delmål och kalkyler som den förra ledningen satte upp. 

Viktigast nu är att blicka framåt. Våra stora nyhetssändningar 19 och 22 går som tåget och Nyheterna och Nyhetsmorgon lockar tillsammans fler tittare i vår målgrupp 12-59 år än Rapport, Aktuellt och Gomorron. Men nyhetskonsumenterna vill också ha snabbhet, flexibilitet och digital och mobil närvaro – direkt när det händer. Det är där vi i dag satsar. Bland annat genom en utökad beställning av livebevakning av nyheter för TV4 Play, tv4.se och TV4Nyheternas app. Vi ska fortsätt beröra, informera och engagera genom Sveriges bästa nyhetsbevakning och vi väljer att göra det på tittarnas villkor, där de befinner sig.

Casten

Senast uppdaterad: 2013-09-02

Casten Almqvist

TV4-historia: Tillträdde som vd för TV4-Gruppen i december 2011.

Innan dess: Tidigare vd för Dagens Industri, och för affärsområdena Bonnier Business Press och Bonnier Digital. Har också varit producent och partner på Strix Television, vd för TV3, TV6 och ZTV, vd för reklambyråkedjan McCann-Erickson i Sverige samt producent på SVT och journalist på Radio Stockholm.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.