2017-10-23

#metoo kommer göra oss till ett bättre företag

Ingen har undgått vad som kanske är det mest kraftfulla och ursinniga uppropet i sociala mediers historia - #metoo.

Jag tror ingen gått oberörd från alla de bedrövliga historier som berättats och delats över hela världen. En av de historierna handlar tyvärr om oss på TV4, vilket jag strax återkommer till.

#metoo bör omfamnas och uppmuntras. Här har vi som medieföretag extra stora möjligheter. Och i den delen har vi gjort ett bra jobb, inte minst genom granskningen av oss själva i Nyheterna och Nyhetsmorgon. Men också genom vår direktsändning från manifestationen på Sergels Torg igår, söndag.

Det är bra att vi blivit granskade. Det är bra att vårt eget misslyckande har kommit upp till ytan. Bra att kvinnor klivit fram och vittnat både med sina namn och anonymt om beteendet hos en av våra manliga programledarkollegor. De här kvinnorna förtjänar vår tacksamhet. Tack vare dem kommer vi att börja om från och med idag.

Det jag möjligen hoppas nu är att #metoo i Sverige kan växa till en större debatt om mäns systematiska beteenden och attityd mot kvinnor, i stället för att riskera att fastna enbart vid några enskilda individer i mediebranschen. Att inte bara vi, utan att hela samhället, går igenom en hälsosam chockterapi. Och förändras.

På tal om förändring kan jag varmt rekommendera Jenny Strömstedts krönika i Expressen i lördags om hur TV4 var i sin barndom, på 90-talet. Hennes tes är att en del av förklaringen till det som nu exploderat omkring oss hänger ihop med vårt förflutna. Jag tror hon har rätt i det.

Jag brukar ofta tala om hur viktigt det är att vi lyckas öka tempot i vår förändring, eftersom det största hotet mot vår framtid är att omvärlden rör sig snabbare än vi. När jag sagt detta har jag i första hand syftat på vår digitala transformation, där vi går från att möta våra tittare till att möta våra användare.

Men lika viktigt, om inte viktigare, är att vi kulturellt rör oss i samma höga takt som omvärlden. Jag vågar knappt tänka på hur många unga värderingsstyrda talanger på väg ut i arbetslivet som har läst nattsvarta rubriker om oss de senaste dagarna.

Därför vill jag vara tydlig. I dag börjar år noll vad gäller vår syn på diskriminering och trakasserier, även om det gäller en känd programledare. Inga undantag. Nolltolerans.

Vi skall se det här tillfället som en chans, en väckarklocka, en ögonöppnare.

Det här är en chans för oss att blåsa ut eventuella fickor av unken luft, som kanske går hela vägen tillbaka till den tid som Jenny beskrev i sin krönika.

Jag är stolt över vår kultur idag, jag är stolt över alla medarbetare, och jag är stolt över hur långt vi har kommit i vårt arbete med att utveckla och modernisera TV4 och Bonnier Broadcasting.

Det misslyckande vi har konfronteras med under veckan är exempel på ett beteende som är så långt man kan komma från de värderingar jag vill att vårt företag skall stå för.

Jag hoppas och tror att det här misslyckandet är ett undantag som på intet sätt representerar hur vi jobbar med våra program och våra programledare eller, för den delen, vilket beteende vi accepterar från någon medarbetare. Men jag kan inte vara helt säker. Därför agerar vi nu kraftfullt:

Vår handlingsplan:

1. Vi tillsätter en extern och oberoende utredning.

Den genomförs av Setterwalls Advokatbyrå och ska fastställa vilka fel vi har begått och hur vi undviker att göra samma misstag igen.

Utredningen är beställd av mig, hanteras av vår HR-direktör, och kommer att presenteras för mig. Jag har också begärt att den ska presenteras för TV4:s styrelse, och den ska preliminärt vara klar den 15 december

2. Vi kommer redan den här veckan att komplettera den medarbetarundersökning som nu pågår med ytterligare frågor om kränkningar och trakasserier.

3. Trots risk att förekomma utredningens slutsatser kommer vi redan den här veckan själva att kartlägga hur våra samarbeten med produktionsbolagen ser ut och ställa hårdare krav på dialog och rapportering av eventuella missförhållanden.

4. I dag på morgonen har jag skickat en inbjudan till mina vd-kollegor på SVT, Discovery och MTG, samt på de största produktionsbolagen, till ett möte i slutet av november, där jag hoppas att vi kan enas kring nya idéer om hur vi tillsammans ska förändra branschen till det bättre.

5. Som de flesta redan känner till har vi också tagit bort programmen med den aktuella programledaren från både tablå och våra digitala tjänster.

Avslutningsvis är jag övertygad om att vi kommer gå stärkta ur det här. Att vi kommer ut som ett ännu bättre företag. Att våra värderingar och vår kultur har vuxit sig starkare av att ha varit ifrågasatta.

Casten 

Senast uppdaterad: 2017-10-23

Casten Almqvist

TV4-historia: Tillträdde som vd för TV4-Gruppen i december 2011.

Innan dess: Tidigare vd för Dagens Industri, och för affärsområdena Bonnier Business Press och Bonnier Digital. Har också varit producent och partner på Strix Television, vd för TV3, TV6 och ZTV, vd för reklambyråkedjan McCann-Erickson i Sverige samt producent på SVT och journalist på Radio Stockholm.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.