2017-09-15

Stark start på hösten för TV4-Gruppen

Vår kraftfulla satsning på ett varierat svenskt innehåll med stor bredd och hög kvalitet har gett TV4-Gruppen en mycket stark start på hösten. Exemplen på lyckade programlanseringar är många, men Idol och Biggest Loser VIP förtjänar att lyftas fram lite extra. Engagemanget för Idol är större än på länge och visar sig också i siffrorna både linjärt och på TV4 Play, som båda är högre än förra året. 


IDOL 2017 vs 2016, snitt episod 1-9



På TV4 Play har årets Idol i snitt 206 000 strömstarter per episod jämfört med förra årets 164 000, så en ökning även där med hela 26 procent. Sammantaget ett styrkebesked av Idol på alla sätt. Allt detta tack vare ett stenhårt jobb med innehållet i programmet. En ny(gammal) jury och en genomgående högkvalitativ produktion tillsammans med en väl genomförd marknadsföringskampanj upp mot premiär har gett effekt.

Biggest Loser VIP hade en succéstart förra måndagen och efter att ha summerat tittandet även i timeshift så är den officiella tittarsiffran nu hela 850 000, vilket är all time high för Sjuan. Tidigare var den högsta tittarsiffran premiären för Hela Sverige bakar 2012, som hade 790 000 tittare. Och även på TV4 Play går Biggest Loser VIP som tåget. Första episoden har ca 170 000 strömstarter och övriga episoder är på väg mot liknande nivåer. Fantastiskt roligt! Vi visar med detta att det fortfarande går att locka rekordpublik till riktigt starkt innehåll. Ett mycket viktigt kvitto för oss alla.

Sammantaget har TV4-Gruppens tre höststartsveckor (vecka 34-36) ökat andelarna (A15-64) i TV4 från 21,7 procent förra året till 22,7 procent i år. Och TV4 Plays höststart är inte sämre den. Under vecka 34-36 har den spenderade tiden på TV4 Play ökat med hela 25 procent, och antalet registrerade användare fortsätter att öka och passerar snart 3,4 miljoner.  Givetvis är allt detta extremt viktigt när vi nu går in i en av årets absolut viktigaste perioder. Och det är inte bara TV4 och TV4 Play som växer – även Sjuan och TV12 gör en andelsmässigt bättre höststart än förra året. 


ANDELAR A15-64, V34-36



Extra glädjande är att se att andelstillväxten för TV4 i den yngre halvan av tv-publiken är ännu starkare.


ANDELAR A15-44, v34-36



Om vi summerar året så här långt och jämför med förra året, så ser vi även där en positiv tillväxt för TV4, samtidigt som våra kommersiella konkurrenter i den linjära världen tappar. TV3 och hela MTG fortsätter tappa väldigt mycket, och Discoverys huvudkanal Kanal 5 backar även den. 


ANDELAR A15-64, YTD



Och även på årsbasis ser vi en ännu större andelstillväxt i åldersgruppen 15-44 för TV4.


ANDELAR A15-44, YTD



TV4-Gruppen har alltså mycket att glädjas åt så här i starten av hösten. Utöver de två program som har lyfts fram lite extra här finns så klart också mycket annat som förtjänar att nämnas. 25-årsjublilerande Nyhetsmorgon har som bekant fått möta en omgjord morgonstudio på SVT och gjort det med bravur. Tittarna är kvar i samma omfattning som tidigare så Nyhetsmorgon fortsätter vara Sveriges i särklass största morgon-tv-program. Klassfesten med Renée Nyberg har vunnit kampen om tittarna på lördagskvällarna och Fuskbyggarna har gjort en storstilad comeback med nya radarparet Martin Timell och Anders Öfvergård. Dessutom har vår klassiker Fångarna på fortet haft högre tittarsiffror än på mycket länge. Kort sagt: en riktig rivstart på hösten som lovar gott inför sista kvartalet 2017. 

Vänliga hälsningar,

Fredrik Arefalk

Senast uppdaterad: 2017-09-15

Fredrik Arefalk

Kanalchef TV4

TV4-historia: Började på TV4 1996 med ett sommarvikariat som tablåredaktör och fortsatte sedan som pressinformatör under några år. Har sedan arbetat som exekutiv producent och programchef på TV4, men under en period också på Strix som exekutiv producent och ”flying producer”.

Innan dess: Studerade vid Uppsala universitet.

Viktigaste mediefrågan: Högkvalitativt innehåll och en klok publiceringsstrategi kommer att vara helt avgörande för om vi lyckas samla tittarna och användarna i den nya digitala medievärlden, med nya internationella aktörer som starka konkurrenter. Hur skapar vi nya lägereldar som samlar hela Sverige i framtiden?