2015-12-10

TV4 går mot sitt starkaste år sedan 2007!

Med en urstark höst i ryggen så har TV4 distanserat sina kommersiella konkurrenter ytterligare och är på god väg mot att kunna summera det andelsmässigt starkaste året sedan 2007.

 

Under de två viktigaste höstmånaderna, oktober och november, så hade TV4 en andel i 15-64 på 23,3 procent jämfört med 22,4 procent förra året. Detta är resultatet av en stark helsvensk primetablå på TV4 där väldigt många program bidragit till framgången. Program som Solsidan, Så mycket bättre, Idol, Beck och Hellenius hörna fortsätter dra storpublik samtidigt som Bonde söker fru gör sin starkaste säsong sedan 2008 och Kockarnas kamp sin bästa säsong någonsin. Detta kombinerat med nya starka titlar som exempelvis dramatitlarna Modus och Boy Machine som även de dragit storpublik till kanalen. Nyheterna och Nyhetsmorgon bidrar också starkt till höstens andelstillväxt.

 

I den yngre halvan av tv-publiken så är den andelsmässiga ökningen ännu större för TV4, och där är dessutom tappet för våra kommersiella konkurrenter ännu mer kännbart. Detta trots att både TV3 och Kanal 5 haft ett antal fotbollsmatcher med mycket högt tittande under perioden.

 

Att både SVT1 och TV4 ökar är en trend som kan komma att hålla i sig även på lång sikt, även om stora idrottsmästerskap som exempelvis OS med jämna mellanrum kan bryta kurvan beroende på vilket tv-hus som har rättigheterna. Stort blir större. För TV4:s del så handlar det mycket om att ekosystemet med en stark linjär kanal och en enorm digital tillväxt på TV4 Play bygger programmen mot nya höjder. En dubbel hävstångseffekt. Fler tittare och användare än någonsin följer många av våra program och även den linjära tittningen påverkas ofta positivt av en stor digital konsumtion. Vi har många exempel på program som vuxit linjärt det senaste året samtidigt som den digitala konsumtionen av samma program – både som klipp och hela program – ökat dramatiskt. Nyhetsmorgon och Bonde söker fru är två sådana exempel. Det linjära tittandet och den digitala konsumtionen bygger alltså våra lägereldar ännu kraftfullare. Stort blir större. Det lovar gott inför framtiden.

Senast uppdaterad: 2015-12-10

Fredrik Arefalk

Kanalchef TV4

TV4-historia: Började på TV4 1996 med ett sommarvikariat som tablåredaktör och fortsatte sedan som pressinformatör under några år. Har sedan arbetat som exekutiv producent och programchef på TV4, men under en period också på Strix som exekutiv producent och ”flying producer”.

Innan dess: Studerade vid Uppsala universitet.

Viktigaste mediefrågan: Högkvalitativt innehåll och en klok publiceringsstrategi kommer att vara helt avgörande för om vi lyckas samla tittarna och användarna i den nya digitala medievärlden, med nya internationella aktörer som starka konkurrenter. Hur skapar vi nya lägereldar som samlar hela Sverige i framtiden?