2015-10-13

Stärkta svenska sporträttigheter i TV4 och C More

 

I dag blev det klart att MTG köpt rättigheterna till La Liga och Serie A. Intressant, ja. Men också bra att sätta i lite perspektiv.

Inom TV4-Gruppen och C More ser vi sedan en tid tillbaka över samtliga våra sporträttigheter, där målet är att skapa en långsiktigt stark och samtidigt ekonomiskt hållbar sporträttighetsportfölj inom både fri- och betal-tv såväl som på OTT.

La Liga och Serie A har ur den aspekten inte varit prioriterade för oss den här gången, dels mot bakgrund av de höga prisnivåer ligorna betingat och dels för att vi som mediehus fokuserat på svenska landslag och dom mycket starka inhemska ligorna.

C More-stommen med dom två högsta ligorna inom Sveriges två populäraste idrotter fotboll och ishockey är en stark ”fyrklöver”. Från och med nästa år blir erbjudandet ännu starkare, i och med att Allsvenskan helt försvinner från Viaplay då vi sagt upp det avtalet, och fyrklövern med Allsvenskan och Superettan samt SHL och Hockeyallsvenskan blir således helt exklusiv på C More. Det stärker och särskiljer oss från konkurrenterna, och skapar en bättre användarupplevelse för alla dem som älskar svensk hockey och fotboll och enkelt vill kunna följa de svenska hockey- och fotbollsklubbarna.

MTG tappade nyss OS efter 2016 till SBS Discovery. Och utöver de hockeyrättigheter som vi tagit över från Viasat har vi också tagit över den största golfrättigheten som finns från dem, PGA-touren från USA. I januari lanserar vi den första riktiga svenska golfkanalen. SHL-slutspelet, U21-EM, halva JVM i ishockey är andra exempel på rättigheter som nyligen hamnat inom TV4-Gruppen och C More. Sammantaget har de här förändringarna fått en positiv effekt och landat mycket väl bland våra abonnenter och tittare.

Vi har alltså valt ett annat spår än att gå för dyra internationella ligor. Försäljningen av La Liga och Serie A förändrar inte målsättningen att sport även framöver ska utgöra en viktig del av utbudet i både TV4 och C More. I vårt kanal- och tjänsteutbud är lokalt starka ligor – där Allsvenskan och Superettan samt SHL och Hockeyallsvenskan är de främsta – och stora mästerskap fortsatt intressanta. C Mores och TV4-Gruppens sportutbud står mycket stark och mycket tydligt i dag och framåt. Men konkurrensen kring sporträttigheter blir onekligen allt hårdare. Och vikten av att samarbeta effektivare mellan TV4, Fotbollskanalen, C More och övriga sportaktörer inom Bonnier, för att bygga en så tydlig och stark sportposition som möjligt för både för reklam-tv och betal-tv, är både tydlig och något vi jobbar med.

MTG:s reaktion bör ses mot den här bakgrunden. Om Franska ligan, Serie A och La Liga är produkter som kan kompensera för det bortfall Viasats och Viaplays kunder får uppleva nästa återstår att se.

Fredrik Olofson (sportchef TV4-Gruppen), Manfred Aronsson (vd C More), Johan Cederqvist (sportchef C More)

Senast uppdaterad: 2015-10-13

Fredrik Olofson

Sportchef TV4-Gruppen

Började på TV4-Sporten som sommarvikarie 2000 och har gjort det mesta på Sporten. Reporter, redaktör, exekutiv producent, biträdande sportchef bland annat. Tillträdde som sportchef vid årsskiftet 2013/2014.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.