2013-07-04

Kommersiell TV berikar damidrotten

Systrarna Frida och Elin Eldebrink, Ashley Key, förbundskaptenen Lasse Johansson (en Staffan Olsson-kopia både röst- och engagemangsmässigt) och resten av det svenska landslaget har de senaste veckorna charmat den svenska idrottspubliken i basket-EM och parallellt har MTG-kanalen TV10 med rätta fått beröm för sina sändningar. Skicklige studioexperten Jenny Håkansson har imponerat och Magnus Dahlborn har än en gång visat att han är en ytterst kompetent basketkommentator.

Som sportchef för TV4-Gruppen hade jag förstås gärna sänt basket-EM, men Viasat säkrade för en tid sedan rättigheterna på ett framsynt sätt och förfogar över ett starkt basketpaket de närmaste åren med VM, EM och OS till och med 2016.

Själva tar vi sikte på sommarens stora fotbollsfest - fotbolls-EM på hemmaplan – det största fotbollsmästerskapet i Sverige inom överskådlig framtid.

Tidigare i dag rullade vår EM-buss med stora delar av EM-redaktionen iväg från TV4-huset till Ljungskile, där vi i kväll sänder 3,5 timmar i TV4 Sport med EM-genrepet Sverige-England på Skarsjövallen som höjdpunkt. Bussen med programledaren Anna Brolin, experterna Hanna Marklund och Malin Swedberg, kommentatorn Daniel Kristiansson, bildproducenten Åsa Zander, projektledaren Emir Osmanbegovic och många fler kommer att vara på konstant rull mellan spelorterna i EM under hela turneringen.

Det har hänt en del sedan 2003, då vi första gången sände ett stort fotbollsmästerskap för damer (VM i USA) i TV4 och finalen mellan Sverige och Tyskland lockade 3 790 000 tittare. Före 2003 fick de svenska TV-tittarna hålla tillgodo med en handfull matcher från stora fotbollsmästerskap för damer; i dag sänder vi allt. Före 2003 betalades småsummor för rättigheterna till fotbollsmästerskap för damer; i dag är rättighetspriserna nästan tiodubblade jämfört med för tio år sedan.

I år sänder TV4 dessutom Damallsvenskan för tionde året i rad – en av få damfotbollsligor i världen som har ett TV-avtal som ger mångmiljonbelopp varje år till gagn för verksamheten.

Faktum är att det är de kommersiella TV-bolagen som går i bräschen för bevakningen av svensk damidrott just nu och på många sätt berikar sporten – genom redaktionell utveckling, kraftigt ökad TV-exponering och ökade TV-rättighetspengar.

Nu ser vi fram emot ett spännande fotbolls-EM med Lotta Schelin, Pia Sundhage, Kosovare Asllani och de andra svenska och utländska stjärnorna. Bara sex dagar kvar till premiärmatchen Sverige-Danmark onsdag 10 juli kl 20.00 i TV4!

Hans Pekkari

sportchef TV4-Gruppen

PS. Läser i Dagens Nyheter i dag att SVT-chefen Jimmy Ahlstrand felaktigt påstår att sponsring är en förutsättning för SVT för att sända vissa sportevenemang. Sanningen, vilket Ahlstrand borde känna till, är att alla seriösa rättighetssäljare självfallet respekterar nationella lagar och regler avseende exempelvis sponsring och att SVT, TV4, MTG och andra aktörer kontinuerligt köper sportevenemang av olika rättighetsinnehavare utan några som helst krav på sponsorexponering. DS.

Senast uppdaterad: 2013-07-04

Hans Pekkari

Kanalchef TV12 och TV4 Sport

TV4-historia: Sportchef TV4-Gruppen fram till årsskiftet 2013/2014, numera kanalchef för TV12 och TV4 Sport. Började som reporter på TV4 när kanalen startade dagliga sportnyhetssändningar i september 1994 och har därefter bland annat arbetat som redaktör, nyhetschef och vd TV4 Sport.

Före dess: Jobbade som sport- och nyhetsreporter på Expressen i början på 90-talet.

Viktigaste mediefrågan
: Hur svenska medier ska kunna fortsätta erbjuda tittarna och läsarna god nyhetsjournalistik, ett spänstigt kulturellt utbud och högklassig underhållning i olika former.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.