2017-05-31

Därför HBTQ-certifierar vi C More Sport

Lite pö om pö började det sippra ut under gårdagen att C Mores sportavdelning ska HBTQ-certifieras, och i morse kunde vi i Nyhetsmorgon höra sportprofilerna Anna Brolin och Sanny Lindström berätta mer om arbetet. Som väntat har nyheten mötts av en hel del hyllningar och ett fåtal individer som kraftigt ifrågasätter initiativet.

Två relevanta frågor som dyker upp lite här och var just nu är 1) varför gör C More det här, och 2) vad innebär det, egentligen? Så låt oss i möjligaste mån reda ut detta.

C More utgör en stor och viktig del av det svenska idrottslandskapet. Vi har de största och mest populära svenska sändningsrättigheterna, en omfattande räckvidd och flera av de mest inflytelserika sportprofilerna i landet. Med en sådan maktposition, både i termer av att vara finansiär men också intresse- och imageskapare, har vi en skyldighet gentemot samhället att förstå hur det vi gör uppfattas av och påverkar vår omgivning. Därför HBTQ-certifieras vi just nu. Vi är övertygade om att om vi blir bättre på att förstå hur alltifrån våra sändningar till snacket vid kaffeautomaten uppfattas ur olika perspektiv så kommer vi bli både en bättre streamingtjänst och en attraktivare arbetsplats.

”Vi har inga problem med det där” är enligt RFSL en vanlig invändning mot att utbilda företag och organisationer i HBTQ-frågor. I ärlighetens namn var det nog precis så vi kände också innan vi fattade beslutet, men de första utbildningspassen och tillhörande diskussionerna har öppnat ögonen för många frågor vi inte tidigare reflekterat över och jag vågar påstå att samtliga medarbetare har blivit klokare.  

Den andra frågan, vad certifieringen egentligen innebär, är svårare att svara på just nu när fortfarande en tredjedel av gruppen kvarstår att utbilda. Det vi med säkerhet vet är att efter avslutade utbildningar så ska en handlingsplan upprättas och i den kommer vi definiera ett eller flera områden och saker vi vill jobba aktivt med att förbättra och förändra. Både internt men säkerligen också externt. Det ska bli väldigt spännande att se vad den stora och yrkesmässigt spridda gruppen kommer fram till, och hur det kommer C Mores och TV4:s tittare till godo.

Johan

Senast uppdaterad: 2017-05-31

Johan Gustafsson

Kommunikationschef C More

C More-historia: Började som Nordisk kommunikationschef i april 2016

Innan dess: Sex år på PR-byrån Prime som kundansvarig och ansvarig för byråns corporate reputation-erbjudande.

Viktigaste mediefrågan: Lokalt innehålls konkurrenskraft i en global konkurrens.