2018-03-23

Oh, vilken härlig dag

Det är en händelserik och bra vecka för TV4 och C More vi lägger till handlingarna när vi äntrar helgen. Framförallt blev tisdag den 20 mars minnesvärd av flera skäl.

I det medeltida Europa var tisdagar krigsgudens dag, och det betraktades som en lämplig dag för att inleda krig eller ägna sig åt krigsförberedande aktiviteter som svärdsmide. Idag spelar svärdsmide en väldigt undanskymd roll på Tegeluddsvägen 3, även på tisdagar.

Något krig har vi heller aldrig startat. Men under tidig förmiddag i tisdags stod det klart att TV4:s förhandling med Telenor kört fast, och vi stod inför en uppenbar risk att få våra kanaler släckta vid midnatt. Vi lät då meddela Telenor att vi strax efter lunch, ca fyra timmar senare, skulle vara nödgade att informera våra tittare och annonsörer om situationen. I efterdyningarna har Telenor antytt att det var ett ohederligt agerande som bryter mot någon sorts kod eller oskriven regel. Jag skulle snarare vilja hävda att det var transparent, ärligt och helt nödvändigt för att upprätthålla förtroende hos dem som är viktigast för oss – våra tittare och våra annonsörer.

Scenerna som utspelade sig timmarna efter var förutsägbara, även om vi ansträngde oss till det yttersta för att undvika den offentliga pajkastning vi sett mellan aktörer i tidigare konflikter av det här slaget. För vår frustration var aldrig riktad mot Telenor, utan mot den situation som vi med lika delar ansvar hade hamnat i. Att övertyga journalister och läsare om att vår beskrivning av händelseutvecklingen var mer korrekt än motpartens, genom att bemöta overifierbara påståenden med andra overifierbara påståenden, vore förstås godis för rubriksättare men knappast till gagn för den som bara vill veta hur hen ska kunna se TV4 nästa dag.

Samtidigt som ett team hanterade Telenor-situationen samlades sportredaktionen i andra ändan av huset. I tisdags fick vi nämligen den HBTQ-certifiering som vi påbörjade arbetet med under 2017, och i och med detta blev vi också Sveriges – och troligen världens – första HBTQ-certifierade mediebolag. Att det var just sportredaktionen som tog klivet känns extra bra, och Kristina Ullgren från RFSL som överlämnade diplomet under ceremoniella former satte fingret på varför:

”Vi på RFSL är glada att C More som första mediebolag valt HBTQ-certifieringen, och att de väljer just sportavdelningen. Vi vet att sport- och idrottsvärlden är mer exkluderande mot hbtq-personer och särskilt unga hbtq-personer. C More är en stark maktfaktor inom sportvärlden och kan med sitt arbete med certifieringen lyfta en bredare representation och fler förebilder för hbtq-ungdomar som idrottar”

Till grund för certifieringen ligger ett omfattande utbildningsprogram i vilket vi har haft många öppna, roliga och tankeväckande diskussioner som gett flera av oss en ökad förståelse för komplexa frågor det sällan pratas om inom sportvärlden.

Redan nästa vecka kommer vi presentera ett nytt initiativ som en uppföljning på certifieringen. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vi hoppas att vi kan bidra till en mer inkluderande sportvärld där alla som känner en passion för en sport eller ett lag välkomnas in i sportfamiljen.

Strax efter att den regnbågsfärgade tårtan var uppäten släpptes nomineringarna till Guldägget 2018, Sveriges mest prestigefulla kommunikationstävling. Tillsammans med kommunikationsbyrån Affairs nominerades C More för initiativet Filmtegration. Det har gått ganska exakt sex månader sedan vi lanserade tjänsten som tillåter SFI-lärare att använda flera av C Mores svenska filmer i undervisningen, med stöd av speciellt framtaget utbildningsmaterial. I skrivande stund har över 2 000 lärare registrerat sig för att använda tjänsten och den undersökning bland lärare vi genomförde runt årsskiftet visade tydligt att Filmtegration är ett värdefullt verktyg. Vi har svårt att dölja vår stolthet och glädje över att det här projektet fått ett sådant genomslag.

Ungefär samtidigt som vi informerades om Guldägget-nomineringen meddelade Telenor att de ville återuppta förhandlingen. Nu har vi en överenskommelse som alla parter är nöjda med och som speglar TV4:s ökade värde för publik och partners. Vi är tacksamma över att vi fortsatt kan stoltsera med att vi aldrig under TV4:s långa historia behövt gå så långt som att släcka kanalen.

En bra dag i tittarnas, annonsörernas och samhällets tjänst, helt enkelt.

Senast uppdaterad: 2018-03-23