• 2017-12-14

    TV4 ger mer reklamvisningar i Sverige än vad YouTube ger globalt

    Hela sju svenska reklamfilmer på TV4 har fler visningar i Sverige än vad den mest sedda reklamfilmen på YouTube har globalt. De 10 mest visade reklamfilmerna på TV4 har mer än 1,1 miljard fler visningar än de 10 mest visade reklamfilmerna på...

  • 2017-12-13

    Viktiga #metoo-frågor får inte reduceras till en jakt på klick

    Igår publicerades antologin ” me too. Så går vi vidare. Röster, redskap och råd ”, med Alexandra Pascalidou som redaktör. Ett stort antal kvinnor skriver där om sina upplevelser kring sexism. En av dem är TV4:s journalistprisvinnare Malou von...

  • 2017-12-08

    Om förändringarna kring Bingolottoproduktionen

    Vid en intern utredning som genomförts på BingoLottos produktionsbolag har allvarliga arbetsmiljöproblem konstaterats. Med anledning av det har Folkspel och TV4 i dag fattat beslut om att byta programledare. Folkspel – som är det ideella bolag som...

  • 2017-11-23

    Casten Almqvist om utredningen och vägen framåt

    TV4:s vd Casten Almqvist om utredningen av äntligen hemma - och om vägen framåt: ”Vi är ett bättre företag nu än vi var för en månad sedan”. I går kväll presenterade Setterwalls advokatbyrå den oberoende utredning man genomfört på uppdrag av TV4, ...

  • 2017-11-20

    Mathias Berg: ”Rekordår för TV4-Gruppen ett kvitto på att vi fått alla delar att hänga ihop”

    Förra veckan stod det klart att TV4:s operativa chef Mathias Berg också tar över som operativ chef för C More, med fokus på att ytterligare samordna verksamheterna och tjänsterna. Det här blev så klart en branschnyhet, och i helgen utvecklade...

  • 2017-11-02

    Dubbla måttstockar för Expressen när det gäller #metoo-bevakningen?

    Thomas Mattson har skrivit en del klokheter kring press- och yrkesetik, samt betydelsen av att undvika missvisande formuleringar i ingresser och rubriker. Funderar dock här lite kring hur det förhåller sig med den saken i Expressens egna bevakning...

  • 2017-10-27

    Rapport inifrån stormens centrum

    Lördagen den 14 oktober fick vi en första intervjuförfrågan med anledning av anklagelserna som förts fram mot den Äntligen hemma-profil som vi tidigt denna vecka sa upp samarbetet med. Sedan den där första förfrågan har det varit 13 turbulenta...

  • 2017-10-20

    TV4:s vd om åtgärderna som nu vidtas

    Det har varit stor uppmärksamhet kring de senaste dagarnas #metoo-upprop, och inte minst mot ett par utpekade medieprofiler, varav en på TV4. Med anledning av det vidtar TV4 en nu rad åtgärder. I ett brev till alla medarbetare på TV4 och Bonnier...

  • 2017-09-29

    Ett ”Hallelujah moment” för TV4 Play förra veckan

    8,3 miljoner strömstarter, 2,3 miljoner timmar och 2,5 timmes konsumtion per användare. Förra veckan slogs flera all time high för TV4 Play. För en tid sedan skrev TV4-Gruppens kanaldirektör Fredrik Arefalk om den starka inledningen på hösten för...

  • 2017-09-22

    TV4:s stora matsatsning prisad på nytt! Utsågs till Sveriges ”bästa matinspiration”

    Vid gårdagskvällens Dagligvarugalan i Stockholms stadshus hyllades företag och personer som åstadkommit något extra inom dagligvaruhandeln. TV4 kammade med hela sitt omfattande utbud av matprogram och med matkonceptet Köket.se hem ytterligare ett...

  • 2017-09-20

    Orimlig, otidsenlig och godtycklig tv-reglering i ett nytt medielandskap

    I helgen blev jag intervjuad av Sveriges Radios utmärkta mediemagasin Medierna. Inslaget  handlade hur kommersiella varumärken exponeras i tv. Och hur olika bedömningarna kan vara om vad som är okej och vad som inte är det. Inslaget sätter tydligt...

  • 2017-09-19

    TV4 Play fortsätter växa – och kraven på transparens och mätbarhet ökar

    Under senaste året har avslöjanden om kraftigt överdrivna siffror, annonser som dykt upp i väldigt olämpliga miljöer och fakenyheter stått som spön i backen för de globala plattformarna. I takt med det har transparensen och vilken typ av plattform...

  • 2017-09-14

    En ny och konkurrensneutral spelreglering är viktigt för alla

    I somras jobbades det febrilt på många håll när spelbolag, medieaktörer och organisationer med flera skrev på sina remissvar till spelutredningen. I princip alla aktörer tycks rörande överens om att utredningen är oerhört viktig för en fungerande...

  • 2017-09-08

    Siffror ljuger inte – men säger inte alltid hela sanningen

    Kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen har en stolt tradition av att berätta om sina stora framgångar. Receptet är enkelt. Med ett foto av jublande medarbetare, några citat från lämplig chef och lite siffror och grafer om upplaga, läsare,...

  • 2017-07-01

    Peace & Love-festival i politikens tecken – det här gör TV4 under Almedalsveckan

    1 314 passagerare på färjan, som styr ut genom Stockholms skärgård och tar kurs mot Visby. På en av alla färjor och flygplan som i dagarna är fullastade med människor på väg till Gotland och Almedalsveckan. Det gungar bra efter senaste dagarnas...

  • Äldre blogginlägg

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.