• 2017-01-13

    Ett gott nytt tv-år är igång – efter ett fantastiskt tv-år 2016

    2,2 miljoner inloggade användare på TV4 Play. All-time-high för TV4 Play-konsumtionen. Högsta tittartidsandelen någonsin för TV4-Gruppen. Och den högsta andelen för TV4-kanalen på 10 år. Det är tittaråret 2016 i ett nötskal. ”TV:n är död” är det...

  • 2016-12-23

    TV4:s julklapp går till dem som behöver den mest

    Nu går många av oss på julledighet. För att umgås med familj och vänner. För att koppla av. För att förhoppningsvis göra något vi längtat efter. Men det finns många som befinner sig långt ifrån detta. Som varken träffar familj, vänner eller kan...

  • 2016-11-18

    ”Tv-liket” lever – det tar mindre än en dag för linjär-tv att nå det Splay når på en månad

    Rekommenderar starkt Henrik Huldschiners utmärkta DI Weekend-artikel  i dag. Bra långläsning om en bransch i förändring. Med nya globala aktörer som utmanar de etablerade svenska. Men där också nya möjligheter dyker upp för de svenska tv-aktörerna...

  • 2016-11-16

    USA-valet gav massor av nya rekord och milstolpar för TV4 och TV4 Play

    TV4:s programdirektör Viveka Hansson skrev för några dagar sedan om hur TV4 vann slaget om tv-tittarna mot SVT , när det gällde tittandet på det amerikanska presidentvalet. En positionsförflyttning och tronskifte vad gäller valbevakning, och det h...

  • 2016-10-26

    ”Grattis till Olof – och till sportjournalistiken!”

    I dag tilldelades TV4:s och Fotbollskanalens Olof Lundh Pelle Wendels journalistpris. Utöver att glädjas över det delar jag gärna med mig av vad TV4:s och C Mores sportchef Erik Westberg skrev till Olof och redaktionen om det. Magnus -- Grattis...

  • 2016-10-19

    Alla är först, störst och bäst i den digitala världen

    I natt smäller det igen. Hillary Clinton och Donald Trump möts i den sista stora debatten inför presidentvalet. Men det blir inte bara en strid mellan de två presidentkandidaterna. Utan också en strid mellan medier och plattformar om vem som vinne...

  • 2016-09-05

    En höst med många viktiga mediefrågor och vägval

    För de allra flesta har vardagen nu vänt åter. Sommaren gör sig förhoppningsvis påmind som en känsla av att vara utvilad, redo för hösten. Och är man i mediebranschen är det nog bra att vara både utvilad och redo. För hösten lär innebära många...

  • 2016-07-03

    Politik, påverkan och isländska vikingar i Almedalen

    Då var den igång. Almedalsveckan, där politiker, opinionsbildare, journalister, pr-folk, myndigheter, kommun- och landstingsrepresentanter, lobbyister och allmänhet under åtta dagar möts, pratar, lyssnar och minglar. Som vanligt är det nytt rekord...

  • 2016-06-20

    TV4 samarbetspartner till priset Årets dagligvara

    Mat är ett av de områden där TV4-Gruppen under senare år lagt mycket krut på att utveckla erbjudandet både till tittare och användare – och till annonsörer och samarbetspartners. Och som vi fortsätter satsa mycket på framöver. I början av året...

  • 2016-05-03

    Svenska publicister i upprop för att säkra nätneutraliteten

    I dag skriver 27 av Sveriges ledande publicister ett gemensamt upprop där regering och riksdag uppmanas att agera för ett öppet och fritt internet, lika för alla. Uppropet är föranlett av den uppgörelse som statligt ägda Telia nyligen gjort med...

  • 2016-04-18

    Magi. Modigt. Blod, själ & hjärta. "Lyckliga gatan" berör

    För en vecka sedan hade andra säsongen av Lyckliga gatan premiär . Py Bäckman och Jaouli ”Finess” Akofeli möttes, lärde känna varandra, tog sig an varandras låtar – och ljuv musik uppstod. Reaktionerna var översvallande och fantastiska. Sällan fyl...

  • 2016-03-08

    Varannan herrarnas på TV4

    I dag är det internationella kvinnodagen. Det är en viktig dag. En dag när jämställdhetsfrågan lyfts upp av de flesta medier. En dag när rapporter presenteras som ofta visar på en ökande jämställdhet, men i alldeles för långsam takt. En dag när...

  • 2016-01-13

    Tv lever och frodas för TV4 – både digitalt och linjärt

      Nu kan MMS-siffrorna för tittande och konsumtion under 2015 summeras. Och vi har just skickat ut ett pressmeddelande om de stora framgångar som TV4-Gruppen haft under året. TV4 Play slår all time high på alla möjliga sätt och nära nog fördubblar...

  • 2015-12-29

    Nästan hälften av alla svenska Facebookkonton har nåtts av ”Bengans” julhälsning till Gina

    På julaftonen skickade TV4:s julvärd Bengt Magnusson en hälsning till julvärdskollegan Gina Dirawi på SVT. En hälsning som uppmärksammats av många. Han pratade dessutom om hur vår "traditionella svenska jul" influerats av en rad andra kulturer. De...

  • 2015-12-23

    TV4:s julklapp går till Unicef och barn på flykt

    Jul. För många en tid för familj och vänner, för vila och lugn. Och för mängder av julklappar. Gott så. Och också vara en bra tid för reflektion. Och medmänsklighet. För dem som inte är lika lyckligt lottade. Enligt Unicef dör varje dag 16 000 bar...

  • Äldre blogginlägg

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.