2016-10-19

Alla är först, störst och bäst i den digitala världen

I natt smäller det igen. Hillary Clinton och Donald Trump möts i den sista stora debatten inför presidentvalet. Men det blir inte bara en strid mellan de två presidentkandidaterna. Utan också en strid mellan medier och plattformar om vem som vinner slaget om tittarna. Eller åtminstone hävdar att de gjort det.

Efter den förra debatten basunerade Shibstedtjänsten Omni – i en inte allför väl underbyggd artikel – att ”Youtube krossade klassisk TV i antal debatt-tittare”.

Enligt Omni lyckades de vanliga tv-kanalerna locka 63 miljoner tittare, en siffra som ”bleknar fullständigt i jämförelse med Youtube, som lyckades samla 124 miljoner tittare till sin livestream av den andra debatten”.

Det låter ju otroligt imponerande, men problemet är – som så ofta när digitala konsumtionssiffror sprids av aktörer med intresse av att få fram en viss bild av digital konsumtion – att de är hårt skruvade och kanske inte riktigt stämmer. Eller att det åtminstone inte går att veta om de stämmer.

För faktum är att det är en enorm skillnad på om 63 miljoner tv-tittare ser en hel 90-minutersdebatt. Eller om innehåll, klipp och relaterat material från samma debatt sammantaget genererat 124 miljoner ”views” – över en längre tid, på olika håll och marknader runtom i hela världen, utan hänsyn till om samma person/tittare startat en ström flera gånger, etc. Enligt Youtube låg snittkonsumtionen på 25 minuter. Det är en herrans massa tid, inget att säga om det. Och 124 miljoner views är också en herrans massa strömstarter. Men det är något helt annat än – och rätt långt ifrån – det antal timmar som människor som följde hela debatten via amerikansk tv. Vilket Omni lätt hade kunnat kolla.

Retoriken i det här exemplet påminner mig om när Aftonbladet, i samband med sin allra första partiledardebatt inför förra valet, med stor och upprepande kraft trumpetade ut att en miljon sett deras partiledardebatt på Aftonbladet TV. Vilket ju hade varit helt fantastiskt. I själva verket visade det sig även då att handlade om det totala antalet strömstarter som debatten genererat över tid. Inklusive relaterade klipp, korta klipp, autostarter, etc. Vilket är något helt annat än de betydligt fler som såg SVT:s och TV4:s partiledardebatter och övriga valprogram. Det här uppmärksammade för övrigt på ett bra sätt av Medievärlden, som också ställde sig frågan hur det skulle se ut om alla skulle mäta som Aftonbladet.

Det var två år sedan. Och vi befinner oss tyvärr fortfarande i ett läge där exemplen är många på hur man med kreativ sifferredovisning försöker göra något större än vad det är.

Att medieaktörer och plattformar gärna berättar hur bra och stora de är, det är ju rätt naturligt. Det gör vi på TV4 också. Men när sätten att mäta skiljer sig åt, när äpplen och päron blandas huller om buller, när många – inte minst de globala aktörerna – helt saknas transparens i mätmetoderna – då är det lätt att gå vilse. Och man gör det knappast lättare för annonsörer. Det är något som alla medier och plattformar bör förhålla sig till.

Med det sagt kan jag inte låta bli att notera att Facebook i Sverige fortfarande – efter mer än tre veckor – tiger om det faktum att man i två års tid försett omvärlden med 60-80 procent för höga konsumtionssiffror kring sitt tv-innehåll, vilket du kan läsa mer om här.

Det är ju också ett sätt att förhålla sig till siffror och transparens.

Magnus

Ps. Debatten mellan Clinton och Trump följer du naturligtvis allra bästTV4 Play i natt …. Men vi drar igång livesändningen redan klockan 18. Ds

Senast uppdaterad: 2016-10-19

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.