2017-01-13

Ett gott nytt tv-år är igång – efter ett fantastiskt tv-år 2016

2,2 miljoner inloggade användare på TV4 Play. All-time-high för TV4 Play-konsumtionen. Högsta tittartidsandelen någonsin för TV4-Gruppen. Och den högsta andelen för TV4-kanalen på 10 år. Det är tittaråret 2016 i ett nötskal.

”TV:n är död” är det många som ropat ut under åren. Inte sällan representanter för digitala tjänster av olika slag. Gång på gång har de motbevisats.

Det är självfallet inte så att digitala tjänster och medier inte är superviktiga.  För de växer och står för en allt större del av människors liv och vardag. Och det kommer de att fortsätta göra.

Och när MMS tittar- och konsumtionssiffror för 2016 nu kan summeras bevisas ånyo både att den traditionella tv:n lever – och att onlinetjänsterna växer både i betydelse och konsumtion.

I dag skickade vi ut ett pressmeddelande om tittaråret 2016. I den här fördjupningen finns massor av detaljer att grotta in sig i för den som vill, och i den här tabellen finns andelsutvecklingen för de svenska tv-husen och största tv-kanalerna.

Men jag gör här också ett försök att i punktform sammanfatta det svenska tittar- och konsumtionsåret, både ur ett övergripande perspektiv och ur ett TV4-perspektiv:

  • Svenskarna konsumerar rörlig bild 4 timmar och 17 minuter per person och dygn.
  • Av det står traditionell linjär ”gammel-tv” för hela 2 timmar och 29 minuter (en minskning med 5,5 minut från 2015).
  • De unga (15-24-åringarna) – som av dem som hävdar tv:ns död brukar sägas ha övergivit tv:n helt – ägnar 55 minuter per person och dygn åt just traditionell tv. Rätt många medieslag som skulle vara nöjda med det, kan kanske tilläggas …
  • Genomsnittstittaren ser 46 minuter per person och dygn på TV4-Gruppens kanaler (minskning med 1 minut)
  • Trots minskningen i tittande ökar TV4-Gruppen sina tittartidsandelar, tack vare satsningen på lokalt svensk innehåll inom alla genrer.
  • TV4-Gruppen når sin högsta tittartidsandel någonsin (sedan MMS-mätningarna inleddes 1994) i huvudmålgruppen 15-64 år – med 32,4 procent av tittandet.
  • TV4 som kanal når sin högsta tittartidsandel sedan 2007 – med 21,1 procent av tittandet.
  • Sjuan tappar något efter en lite tuff höst, och landar på 5,7 procent i andel i huvudmålgruppen kvinnor 25-59.
  • TV12 är Sveriges snabbast växande tv-kanal, nu den nionde största – med 2,3 procent i andel i målgruppen 15-64 år.
  • Sensationella 2,2 miljoner användare har registrerat sig och loggat in på TV4 Play. På sju månader har TV4 Play därmed blivit den största inloggade tv-tjänsten i Sverige.
  • TV4 Play noterar – trots inloggningen – nytt all-time-high för konsumtionen – och ökar den konsumerade tiden med över 7 procent.
  • Nyhetskonsumtionen på TV4 Play ökar med över 50 procent.

Mycket spännande som hände i tv-världen 2016 med andra ord.

Och är det något man kan vara säker på är det att det kommer hända mycket i tv-världen även 2017!

Magnus

Senast uppdaterad: 2017-01-13

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.