2015-11-27

Fel siffror och slutsatser om unga tittare i senaste Dagens Media

I det senaste numret av Dagens Media finns en mycket intressant, klok – och för vår del glädjande – krönika av Erik Wisterberg. Han konstaterar att linjär-tv är långt ifrån död, och att de olyckskorpar som länge kraxat om linjär-tv:s död i hög grad gjort det för att de har ett intresse i att så skulle vara fallet. Erik konstaterar att tv-tittandet hittills i år har ökat något, jämfört med motsvarande tid förra året. Och då var förra året dessutom ett OS- och fotbolls-VM-år. Så ”liket lever”, som Erik uttrycker det.

På samma uppslag finns också en nyhetsartikel om att ”SVT kopplar greppet om unga”. Tyvärr innehåller artikeln ett par väldigt grundläggande fel. Det är fel siffror. Och i mitt tycke fel analys.

I artikeln står att SVT1 ökat tittartidsandelen med nästan 2 procentenheter till 12,1 procent, samtidigt som TV4 minskat med 2 procentenheter, till 14,7 procent. Saken är bara den att det inte stämmer. Det är TV6 som tappat 2 procent, inte TV4.

TV4 ligger i princip kvar på samma andel som förra året. Vi noterar en marginell minskning på 0,1-0,2 procentenheter, till 17,9 procent, och är därmed nästan 6 procentenheter större än SVT1 och över 3 procentenheter större än TV6. TV4 stärker därmed med andra ord sin position som de unga tv-tittarnas förstahandsval i linjär tv, och har i dag ett större försprång till närmsta konkurrent än för ett år sedan. Dessutom ökar TV12 sina andelar bland yngre tittare rejält. Vilket innebär att TV4-Gruppens tittartidsandelar på totalen ökar bland de yngre tittarna.

Det här är ju fakta som till rätt stor del förändrar den bild som ges i artikeln. SVT1:s andelar bland de yngre tittarna utgör omkring 65 procent av TV4:s andelar i samma målgrupp. Jag skulle inte kalla det för att de kopplat greppet.

De unga tittarna uppskattar – precis som övriga tittare – det lokala programinnehåll TV4-Gruppen producerar och levererar. Bara under förra veckan nådde åtta TV4-program miljonpublik.  Hittills i år har vi haft över en miljon tittare runt 130 gånger. Och samtidigt har TV4 Play-konsumtionen exploderat. TV4 Play slår löpande nya rekord, både vad gäller strömstarter och konsumerad tid, och har hittills i år ökat med omkring 80 procent.

Med det sagt håller jag inte bara med Erik Wisterberg om att liket lever, utan att det tänker överleva ett bra tag till.

m

Senast uppdaterad: 2015-11-27

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.