2016-07-03

Politik, påverkan och isländska vikingar i Almedalen

Då var den igång. Almedalsveckan, där politiker, opinionsbildare, journalister, pr-folk, myndigheter, kommun- och landstingsrepresentanter, lobbyister och allmänhet under åtta dagar möts, pratar, lyssnar och minglar.

Som vanligt är det nytt rekord. Just nu visar appen Almedalsguiden 3 818 programpunkter under veckan. De över 700 journalister som på något sätt bevakar Almedalsveckan har att göra med andra ord. Och man kan ju fundera över hur många av alla arrangörer som verkligen når ut med sina budskap i den här konkurrensen.

TV4 står för en del av de där evenemangen, och är med tittarna och användarna i fokus givetvis på plats för att bevaka det som sker i Almedalen, från tidig morgon till sen kväll. I Nyhetsmorgon är Anders Pihlblad redan igång med partiledarintervjuer – först ut var Liberalernas Jan Björklund – liksom Marcus Oscarsson med sina analyser. TV4:s politiska kommentatorer Helena Gissén, Ulf Kristofersson och Ann Tiberg bjuder på analyser och kommentarer både i TV4Nyheterna och i de många livesändningar som hela tiden rullar på Nyheterna Live på TV4 Play. Vi sänder när det händer helt enkelt.

TV4 har sin spelplats mitt i hjärtat av Almedalen, just bredvid parken och den scen där partiledarna vid klockan 19 håller sina tal. På alldeles lagom avstånd för partiledarna för att direkt efter talen komma till TV4:s scen först av alla, för att diskutera talet. Allt detta, samt uppsnack och analys sänds på TV4 Play.

Men det är inte bara politik, utan också mycket annat. TV4 kommer prata innovation och digital transformation, sport, intolerans och mycket annat också. På plats på TV4:s spelplats kan man testa VR/360-tekniken och se hur den kan påverka innehållsskapandet. Det kommer Pär Lernström och TV4:s operativa chef Mathias Berg också prata om i morgon eftermiddag. Och Samir Abu Eid och Rolf Porseryd berättar om livet som utrikeskorrespondent och om USA-valet.

I Castens hörna – en upprepning av förra årets välbesökta samtal mellan TV4-Gruppens vd Casten Almqvist med branschkolleger och –konkurrenter – är tanken att TV4 Play-tittarna och de som besöker TV4-scenen ska få en inblick i hur livet ser ut bakom kulisserna för några av alla de som jobbar inom mediesektorn. I år samtalar Casten bland om det svenska film- och dramaundret med Helena Bergström, Josefine Tengblad och Piodor Gustavsson , nuläge och framtid med Bonnierkollegorna och chefredaktörerna Lotta Edling (DI), Thomas Mattsson (Expressen) och Peter Wolodarski. Och på onsdag tar Casten emot SVT-vd:n Hanna Stjärne för att prata om kampen om de allt dyrare sporträttigheterna. Tror personligen att de här samtalen kan bli väldigt intressanta.

Sport blir det också med Olof Lundh, som spelar in tre poddar på scenen här i Almedalen, med inrikesminister Anders Ygeman, Unibetgrundaren Anders Ström och Elitfotboll Dams Linda Wijkström på plats.

Sprang just på Olof. Han var laddad för matchen i kväll. Och även om det är politiken som jämte pr-utspelen som står i fokus här i Almedalen så misstänker jag att det kan vara rätt stort fokus även i Visby i kväll, på när de isländska hjältarna försöker rubba hemmanationen Frankrike i fotbolls-EM. Det blir nog trångt på Visbys sportbarer efter tal och snabbanalys i kväll.

I det här pressmeddelandet kan du läsa ännu mer om allt  som TV4 gör från Almedalen.

Magnus

Senast uppdaterad: 2016-07-03

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.