2013-10-08

Råg i ryggen, krut i tablån och skridskorna på

Vi är inne i årets sista kvartal, ett kvartal som brukar vara tv-årets allra mest intensiva. I år lär inte utgöra något undantag. För TV4:s del kommer program som exempelvis Idol, Så mycket bättre, Solsidan, Bonde söker fru och Körslaget locka tittarna till tv-apparaterna, datorerna, mobilerna – och engagera både på tv4.se och i sociala medier.

När vi nu går in i den här intensiva tv-perioden kan vi också summera tittandet i september, och under de tre första kvartalen. För både TV4 och Sjuan fortsätter tittarframgångarna. TV4 gör sitt andelsmässigt bästa år på många år, och Sjuan sitt bästa någonsin. I september landar TV4:s tittartidsandel på 19,6 procent i huvudmålgruppen 12-59 år, vilket är en ökning från knappt 19,5 procent jämfört med förra september. Sjuan ökar – i sin huvudmålgrupp kvinnor 25-59 år – samtidigt från 6,5 till 7,0 procent i tittartidsandel för september.

Sammanställer man tittandet på Big 7 under årets första tre kvartal ser tittartidsandelarna ut som följer i 12-59 år:

SVT1: 16,5 procent (minskning från 18,5 procent 2012)
SVT2: 5,3 (ökning från 5,2)
TV3: 8,1 (minskning från 8,3)
TV4: 19,3 (ökning från 17,9)
Kanal5: 8,6 (8,6)
TV6: 7,0 (ökning från 6,4)
Sjuan: 4,7 (ökning från 4,3)

Glädjande siffror som visar att "tv-tv" i allra högsta grad lever ...

Men i kväll kommer jag för första gången att följa alla SHL-matcherna direkt via TV4 Play, som i går lanserade nya superpaketet TV4 Play Premium Sport, där hela C More Sports utbud nu finns tillgängligt. Med rättigheter som SHL, Allsvenskan, La liga och mycket annat är TV4 Play Premium nu en fullfjädrad betal-tv-tjänst online både för underhållning, nyheter och sport. Läs mer på TV4 Play.

Magnus

Senast uppdaterad: 2013-10-08

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.