2013-06-28

TV4 ökar tittandet i alla målgrupper

2013 närmar sig halvårsskiftet. I senaste numret av Dagens Media ger man sig på en summering av årets 23 första veckor. ”SVT slukar andelar” skriver man, medan ”alla andra stora tv-hus backar i sina huvudmålgrupper”. Jag tycker det är värt en kommentar, eftersom det inte nödvändigtvis speglar hela bilden av tittandet hittills i år.

Att SVT ökar sina andelar är odiskutabelt. SVT hade som väntat en väldigt stark start på året, där man lägger stora resurser på bland annat stora underhållningsformat och Vinterstudion. Odiskutabelt är också att stora kanaler som TV3 och Kanal 5 tydligt minskar.

Men när det gäller TV4 är det tvärtemot så att kanalen ökar ganska rejält jämfört med förra årets första 23 veckor, från 18,6 procent i andel 2012 till 19,1 procent i år, vilket man ser om man tittar i tabellen. Även Sjuan ökar, även om ökningen där är mindre, från 4,4 till 4,5 procent. Ett mycket stark andra kvartal är huvudanledningen till ökningarna, och här kan du läsa mer om TV4:s och Sjuans rekordstarka vår.

Det som för TV4-Gruppens del gör att totaltittandet påverkas negativt är att tittandet på TV11, en kanal som vi nu sålt till SBS Discovery, minskade som en följd av att kanalen i år inte innehöll något Big brother, som de gångna åren varit kanalens stora publikdragare.

Med andra ord – ser man till det kanalutbud som i dag ingår i TV4-Gruppen ökar tittandet jämfört med förra året. Och ökningen står i huvudsak de stora kanalerna TV4 och Sjuan för.

Magnus

Senast uppdaterad: 2013-06-28

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.