2016-06-20

TV4 samarbetspartner till priset Årets dagligvara

Mat är ett av de områden där TV4-Gruppen under senare år lagt mycket krut på att utveckla erbjudandet både till tittare och användare – och till annonsörer och samarbetspartners. Och som vi fortsätter satsa mycket på framöver.

I början av året lanserade vi exempelvis matdestinationen Köket, som är ett samlingsnamn för hela TV4-Gruppens materbjudande på alla plattformar. Köket.se har blivit utsedd till årets bästa matsajt och alla våra matprogram pekar mot just Köket.se. Här kan användaren ta del av inspiration, recept och rörligt innehåll från alla TV4-Gruppens matprogram och Sveriges främsta kockar och konditorer.

På det här sättet kan vi också erbjuda våra samarbetspartners och annonsörer plattformsoberoende möjligheter att nå en mycket stor mat-, baknings- och köksintresserad målgrupp. Den här utvecklingen tror vi kan ge företag inom dagligvarubranschen nya möjligheter att nå ut.

I dagarna blev det klart att TV4 går in som samarbetspartner till priset Årets dagligvara. Det är ett pris som delas ut till årets mest framgångsrika och innovativa nylansering inom dagligvaruhandeln. Målet är att ytterligare stärka priset, och att bidra till att premiera innovativa och framgångsrika lösningar inom dagligvaruhandeln.

I pressmeddelandet nedan, som skickats ut av Svensk Dagligvaruhandel, finns mer information om priset och samarbetet.

Magnus

--

TV4 samarbetspartner till priset Årets dagligvara

Varje höst delar Svensk Dagligvaruhandel, DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Nielsen ut det prestigefyllda priset Årets Dagligvara, priset till årets mest framgångsrika och innovativa nylansering inom dagligvaruhandeln. Nu avslöjar arrangörerna att TV4 går in som samarbetspartner till priset.

-Vi är mycket glada över att ha fått TV4 som samarbetspartner. Vi ser det som en bekräftelse på att Årets Dagligvara har ett högt anseende även utanför branschen. Med TV4-samarbetet får vi också in nya externa perspektiv som hjälper oss i utvecklingen att göra priset ännu mer statusfyllt och åtråvärt, säger arrangörernas VD:ar i ett gemensamt uttalande. 

Samarbetet innebär bland annat att TV4 får en plats i juryn för Årets Dagligvara samt att vinnaren erbjuds annonsering i någon av TV4-Gruppens kanaler till ett värde av 500 000 kronor.

 - Många vänder sig till oss för att skapa kännedom och uppmärksamhet kring nylanseringar, vilket vi kan erbjuda i allt från linjära räckviddskanaler till anpassade sponsrings- och innehållssamarbeten, digitala kanaler och destinationer såsom TV4 Play, köket.se och talangnätverket ENT. Det är innovationer som driver utvecklingen framåt och det här priset är mycket viktigt för att uppmärksamma dem som lyckas. Genom samarbetet vill vi både öka fokus på det viktiga priset i sig och skapa en ännu bättre effekt för vinnaren, säger Camilla Everberg, affärsområdeschef mat TV4-Gruppen.

Årets Dagligvara 2016 utses den 6 oktober i samband med Dagligvarubranschens Höstmöte och efterföljande dagligvarumiddag. De tre nominerade offentliggörs i slutet av juni.

--

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.

Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Läs mer på www.åretsdagligvara.se.

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige.

Dagligvaruhandeln är en viktig del i livsmedelskedjan och tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är ICA Sverige, Coop Sverige, Axfood, Bergendahls Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Senast uppdaterad: 2016-06-20

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.