2013-11-15

TV4:s och Sjuans tittarframgångar fortsätter

November. Kan ju innebära känslomässig lågsäsong. Men är högsäsong för tv-kanalerna och tv-tittarna. Inte minst i kväll, när det både är Idol och play-off-match – en tv-kväll som heter duga.

Högsäsong är det ju också i oktober. TV4-Gruppen kan se tillbaka på en oktobermånad där både TV4 och Sjuan fortsätter att gå starkt, samtidigt som de flesta konkurrerande kanaler tappar tittartidsandelar. Både sett till oktober som enskild månad, och till året som helhet så här långt.

Så här ser tittarsiffrorna i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år ut för oktober i år jämfört med oktober förra året:

År 

SVT1  

SVT2  

TV3  

TV4

Kanal5  

TV6  

Sjuan

2013

13,8

5,0

8,2

20,1

9,3

7,8

5,4

2012

14,1

5,0

9,0

20,0

9,9

6,7

5,5

+/-

-2   %

0   %

-9   %

1 %

-6   %

16   %

-2   %

Så här ser year-to-date-siffrorna ut kanal för kanal i Big 7. Siffror inom parentes anger förra årets siffror för januari-oktober.

Kanal

3-99

12-59

15-44

15-49

K25-59

SVT1

23,1 (24,3)

16,3 (18,1)

12,5 (14,5)

13,9 (15,8)

17,4 (18,9)

SVT2

7,1 (6,7)

5,3 (5,2)

4,4 (4,1)

4,7 (4,5)

5,2 (4,9)

TV3

6,1 (6,4)

8,1 (8,3)

9,2 (9,6)

8,9 (9,2)

9,7 (10,2)

TV4

19,7 (18,7)

19,4 (18,2)

17,8 (16,7)

18,4 (17,2)

22,0 (20,0)

Kanal 5

5,9 (6,0)

8,6 (8,7)

10,5 (10,8)

10 (10,1)

9,2 (9,4)

TV6

4,5 (4,3)

7,1 (6,5)

9,1 (8,0)

8,3 (7,4)

3,9 (4,2)

Sjuan

4,5 (4,2)

4,7 (4,4)

4,2 (4,0)

4,4 (4,2)

6,1 (5,7)

Gör man samma körning över lite längre tid och i målgruppen 12-59 år ser utvecklingen ut så här för de tio första månaderna:

 Kanal

2008

2009

2010

2011

2012

2013

SVT1

15,2

14,7

17,2

16,4

18,1

16,3

SVT2

7,4

5,5

5,2

5,2

5,2

5,3

TV3

10,8

10,4

10,2

9,4

8,3

8,1

TV4

19,5

19,4

18,3

19,1

18,2

19,4

Kanal5

10,4

9,8

9,3

8,9

8,7

8,6

TV6

6,6

7,4

7,5

7,3

6,5

7,1

Sjuan

3,8

3,8

3,8

4,3

4,4

4,7

En snabb summering av detta kan se ut så här:

  • TV4:s oktobermånad är lika stark som förra året och TV4 har de högsta year-to-date-andelssiffrorna sedan 2008 i huvudmålgruppen 12-59 år. Tittartidsandelen ligger på 19,4 procent, jämfört med förra årets 18,2, för de första 10 månaderna.
  • Sjuan når nästan upp till samma tittande som i oktober förra året, som var en väldigt stark oktobermånad. På årsbasis fortsätter Sjuan att öka, och är femte största kanal i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år.
  • SVT:s oktobertittande är på nästan samma nivå som oktober förra året. För de tio första månaderna tappar dock SVT1 rejält.
  • TV6 är sett över tid rätt stabilt och växer jämfört med förra året. Samtidigt noterar TV3 sina lägsta andelssiffror för oktober i huvudmålgruppen 15-49 år så långt det finns MMS-mätningar. Det gäller också för year-to-date-siffrorna.
  • Kanal 5 noterar sina lägsta andelssiffror för oktober i sin huvudmålgrupp 15-44 år sedan 2001. Samma sak gäller year-to-date-siffrorna.

Magnus

Senast uppdaterad: 2013-11-15

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.