2015-06-29

Tre viktiga Almedalensamtal om mediernas framtid

Nu vallfärdar politiker, media och kommunikationsbransch till Almedalen.

Så även TV4. Vi bevakar som vanligt det som sker på plats både i Nyhetsmorgon, TV4Nyheterna, i nya programmet Jenny & Marcus, och live på TV4 Play, med tal, analyser och intervjuer.

Det här året har vi också en ny programpunkt på TV4:s spelplats vid Almedalen. TV4:s vd Casten Almqvist möter i tre samtal några av landets mäktigaste mediepersonligheter, för att diskutera möjligheter, utmaningar, mediernas framtid och politikens roll.

I dag klockan 15 besöker Bonniertopparna Gunilla Herlitz (affärsområdeschef Bonnier News), Peter Fellman (chefredaktör Dagens Industri), Thomas Mattsson (chefredaktör Expressen) och Peter Wolodarski (chefredaktör Dagens Nyheter) Casten. Det blir ett samtal om Bonniers roll och position i en ny mediekontext, och om vilka utmaningar Bonnier och alla andra medieföretag står inför.

I morgon tisdag klockan 15.30 kommer SVT:s vd Hanna Stjärne på besök. Hur ser hon på SVT:s roll i ett modernt medielandskap? Och hur ser hon på den kritik som många andra medier riktar mot inte minst SVT?

Och på onsdag klockan 11.00 får Casten besök av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, för ett samtal om branschens diagnos, framtida utmaningar och vilken roll politiken ska ha för att säkra en mångfald av medier och röster även framöver.

Är du i Almedalen tror jag att minst tre besök på TV4:s spelplats kan vara av stort värde.

Och är du inte på plats så direktsänds samtalen på TV4 Play, där de också kommer att finnas att titta på i efterhand.

Magnus

Senast uppdaterad: 2015-06-29

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.