2014-01-09

Tv-året 2013 en stor framgång för TV4, Sjuan och TV4 Play

2013 är till ända och ett nytt år har börjat. Det innebär också att tv-året 2013 kan summeras, och det görs också – både av tv-husen själva, av MMS och av branschmedierna. Vår sammanfattning av året finns att läsa i pressmeddelandet med den passande rubriken "Så mycket bättre på alla plattformar för TV4 under 2013".

Noterar att det bland branschmedierna ligger ett visst fokus på att det linjära tv-tittandet minskade med knappt 5 minuter per dygn och person, till 159 minuter. Den genomsnittlige svensken ser alltså närmare 2 timmar och 40 minuter per person och dygn på traditionell tv. Samtidigt som den digitala konsumtionen ökar kraftigt. Tv och rörlig bild är med andra ord större och starkare än någonsin.

Och även om minskningen naturligtvis ska tas på allvar har TV4 en hel del att glädja sig åt. TV4 går mot strömmen. Medan tittandet minskar på huvudkonkurrenterna SVT1, TV3 och Kanal 5 ökar TV4 tittandet, både andelsmässigt och i faktiskt tittartid. I faktisk tittartid med en dryg minut, till 32 minuter per dygn. Och andelsmässigt från 18,5 procent 2012 till 19,9 procent 2013 (i huvudmålgruppen 12-59 år).

Faktum är att TV4 gör sitt andelsmässigt bästa tittarår sedan 2007, medan våra kommersiella konkurrenter TV3 ligger på sina lägsta andelar någonsin och Kanal 5 sedan 2001 i sina respektive huvudmålgrupper. Och även SVT1 tappar, medan SVT2 ökar något, men från låga nivåer.

Ett starkt år för TV4 alltså, liksom för Sjuan, som noterar sitt bästa år någonsin. Och för TV4 Play, vars framgångar fortsätter. Under året stod TV4 Play för närmare 2/3 av de kommersiella tv-husens strömstarter. Och inte minst visas en kraftig mobil tillväxt. Men också när det gäller premiumtjänsten TV4 Play Premium, vars erbjudande om tv när man vill och var man vill lockar alltfler abonnenter. Och under året kommer flera spännande digitala satsningar, och utökat fokus på att integrera det digitala i allt vi gör.

Om det återkommer vi. Så länge kan du läsa mer om hur både det linjära och digitala tittandet utvecklades under 2013 i det ovan omnämnda pressmeddelandet, eller i en fördjupande text om tv-året.

Magnus

Senast uppdaterad: 2014-01-09

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.