2016-01-13

Tv lever och frodas för TV4 – både digitalt och linjärt

 

Nu kan MMS-siffrorna för tittande och konsumtion under 2015 summeras. Och vi har just skickat ut ett pressmeddelande om de stora framgångar som TV4-Gruppen haft under året.

TV4 Play slår all time high på alla möjliga sätt och nära nog fördubblar konsumtionen. Att webb-tv växer är väl ingen överraskning för någon. Och vi gläds självklart extra mycket över att TV4 Play växer betydligt mer än marknaden i snitt.

Mer överraskande är det kanske för många att linjär tv – som det fortfarande finns de som hävdar är mer eller mindre död – faktiskt ökar tittandet. Och även här noterar TV4-Gruppen stora framgångar. Under året ökar andelarna. TV4-Gruppen gör faktiskt sitt näst bästa år någonsin andelsmässigt, och TV4-kanalen sitt bästa sedan 2007.

För den som är intresserad rekommenderar jag pressmeddelandet, men också att gräva ned sig lite i den fördjupande informationen med mer detaljer om tittartidsandelar, webb-tv-konsumtion, räckvidd, topplistor och TRP-leveranser till annonsmarknaden. Liksom den här tabellen med linjära tittartidsandelar för olika tv-kanaler, tv-hus och målgrupper.

För den som nöjer sig med en sammanfattning i punktform ser den ut ungefär så här:

  • 2015 blev ett mycket starkt år för TV4-Gruppen.
  • Digitalt all time high på alla plan. Nästan en fördubbling av antalet strömstarter (+95%) och den spenderade tiden ökar nästan lika mycket (+79%).
  • TV4:s digitala försprång mot MTG och Discovery Networks ökar kraftigt, då dessa minskar konsumtionen eller står helt still på en kraftigt växande webb-tv-marknad.
  • TV4 Play har 71% av de kommersiella strömstarterna och 61% av kommersiella tiden enligt MMS HotTop webb, vilket innebär att ungefär dubbelt så mycket som MTG och Discovery Networks tillsammans.
  • Räknar man in externa plattformar där TV4 publicerar (främst YouTube) har TV4 för första gången över en halv miljard strömstarter.
  • Linjärt är det näst starkaste andelen någonsin för TV4-Gruppens kanaler totalt (31,5%), och för TV4-kanalen högsta andelen sedan 2007 (20,9%). TV4 ökar dessutom i TV3:s och Kanal 5:s huvudmålgrupper, meden TV3 och Kanal 5 backar.
  • Sjuan försvarar sina andelar, TV12 ökar sina och är landets snabbast växande kanal.
  • Hela 200 TV4-program nådde under året över 1 miljon tittare.
  • TV4-Gruppen håller mot räckviddsminskningen klart bäst av de kommersiella kanalerna.
  • TV4-Gruppen ökar TRP-leveransen till annonsmarknaden, medan MTG och Discovery minskar.
  • Kraftig engagemangs- och räckviddsökning i sociala medier för TV4. 4,5 miljoner i organiskt Facebookräckvidd under rekordmånaden.

Och framgångarna gäller också försäljningsmässigt. Kanske såg någon att Mediebyråbarometern igår kom fram till att tv tappade stort i december (även om det som vanligt med barometern ofta handlar om hur många faktureringsdagar varje månad har, 4 faktureringsdagar är ju som bekant färre än 5 …). TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger kommenterade Mediebyråbarometern och hur annonsförsäljningen ser ut på Resumé. ”Vi känner inte igen oss i de siffrorna, försäljningen går som tåget”, var hennes kommentar.

Som TV4-Gruppens vd Casten Almqvist säger i pressmeddelandet vi just skickats ut: ”Att tillsammans med tittare, användare och kunder nu gå in i 2016 med det här urstarka året i ryggen stärker oss i det vi ska bygga vidare på. Vilket är att bli ännu bättre på att möta användarna där de vill nå oss och på det sätt de vill.

Magnus

Senast uppdaterad: 2016-01-13

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.