2016-11-18

”Tv-liket” lever – det tar mindre än en dag för linjär-tv att nå det Splay når på en månad

Rekommenderar starkt Henrik Huldschiners utmärkta DI Weekend-artikel i dag. Bra långläsning om en bransch i förändring. Med nya globala aktörer som utmanar de etablerade svenska. Men där också nya möjligheter dyker upp för de svenska tv-aktörerna om de spelar korten rätt. TV4:s och C Mores innehållsdirektör Åsa Sjöberg berättar i artikeln mer om hur och varför vi tror att vi spelar korten rätt inom Bonnier Broadcasting.

Älskar den här typen av långläsning som ger lite olika perspektiv och nyanser. Men i en del av artikeln lyser nyanserna med sin frånvaro. Det är i och för sig inte helt oväntat. Splays vd Vigor Sörman har ju länge dödförklarat och försökt begrava linjär-tv:n, hittills utan större framgång. I artikeln blandar han friskt äpplen med päron och levererar några slutsatser som faktiskt förtjänar att kommenteras.

Så jag gör det.

Splays kanaler har över 100 miljoner visningar i månaden bara i Sverige. Det är mer än vad alla svenska tv-bolags Play-kanaler har i trafik tillsammans.”

  • Först och främst är det fel. Under oktober hade de svenska tv-bolagens play-tjänster 116 miljoner visningar, bara på sina egna plattformar. Därutöver tillkommer all konsumtion på externa plattformar, exempelvis YouTube.
  • En visning/strömstart är inte bara en visning/strömstart. Det handlar också om vilken typ av innehåll, miljö, spenderad tid, etc som du erbjuder. Och därmed – ur ett affärsperspektiv – också vad du kan erbjuda annonsörerna.
  • Under oktober levererade tv-aktörerna som öppet och transparent mäts av MMS över 300 miljoner reklamvisningar. Även det uteslutande på sina egna plattformar.
  • Med Splays sätt att räkna hade linjär-tv 136 miljoner ”visningar” (dvs tittarkontakter) bara i onsdags. Det tar alltså mindre än en dag för linjär tv att nå det Splay gör på en månad.

Splay når ut till målgruppen 15-25 år, som linjär-tv så desperat försöker nå.

  • Splay når en hel del av 15-25-åringarna. Det gör linjär-tv också.
  • Den målgrupp av 15-25-åringar som tv inte längre sägs nå, de tittar på linjär tv omkring 60 minuter. Varje dag.
  • Varje vecka tittar över 60 procent av alla 15-25-åringar på linjär-tv. Över 40 procent tittar på TV4. Och då pratar vi bara linjärt.
  • Linjär tv når nästan hela befolkningen. På Splays huvudplattform YouTube är det en minoritet av "heavy user-användare" som står för en majoritet av användandet. Vad det innebär för räckvidden och annonseffekten om du har en hög konsumtion i en bredare målgrupp är inte så svårt att förstå.

Linjär-tv:s död och om att ”… hamna i samma grav som linjär-tv”.

  • Genomsnittssvensken tittar över 2,5 timmar på linjär tv. Varje dag. Det är ett tapp på ungefär 6 procent sedan Netflix lanserades i Sverige. Och de som hävdas ha slutat titta, de tittar alltså omkring en timme per dag.

Kanske kastar lite mer ljus kring frågan om varför tv-liket vägrar lägga sig ner i graven, som många försöker gräva. Och kanske också förklarar varför tv fortfarande är såväl tittares som annonsörers bästa kompis, och varför annonsmarknaden snarare än att lämna tv just nu återvänder just dit.

Magnus

Senast uppdaterad: 2016-11-18

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.