2016-11-16

USA-valet gav massor av nya rekord och milstolpar för TV4 och TV4 Play

TV4:s programdirektör Viveka Hansson skrev för några dagar sedan om hur TV4 vann slaget om tv-tittarna mot SVT, när det gällde tittandet på det amerikanska presidentvalet. En positionsförflyttning och tronskifte vad gäller valbevakning, och det här uppmärksammades både av Expressen, Journalisten, Medievärlden och Resumé.

När hela förra veckan nu kan summeras lite ytterligare känns det väldigt bra att kunna konstatera att veckan också innehöll en lång rad digitala rekord, fantastiska siffror och milstolpar för TV4 och TV4 Play.

Utöver de stora framgångarna linjärt nådde USA-valet och nyhetssändningarna under veckan över 2,4 miljoner strömstarter på TV4 Play, varav närmare en miljon var livestarter. Sammantaget genererade USA-valet 600 000 uppspelade timmar på TV4 Play, och det gjorde USA-valet till den enskilt största kategorin under veckan. Totalt under veckan konsumerades hela 2,5 miljon timmar innehåll på TV4 Play, vilket är den högsta sammanlagda konsumtionen under en enskild vecka i TV4 Plays historia. Även konsumtionen per startad ström ökar. Mest av allt på Big Screen, där den under förra veckan låg på nästan 43 minuter per startad ström. Vilket ligger i linje med att vi vill att tittarna ska gilla det vi erbjuder och stanna länge i tjänsten.

Veckan gick också mycket starkt i sociala medier. Under veckan nådde TV4 en organisk (det vill säga icke-köpt) räckvidd på hela 5,1 miljoner konton, som alltså tog del av inlägg från TV4. 1,3 miljoner engagerade sig kring det här innehållet. Ett nytt årsbästa noterades också när det gäller hur många nya följare TV4:s Facebooksida fick. Förra veckan tillkom 4 500 nya följare och TV4 passerade därmed 350 000 följare.

Under veckan passerade TV4 Play dessutom 1,8 miljoner inloggade användare på tjänsten. Allt det här bidrar till att 2017 på många sätt kommer att bli ett nytt rekordår för TV4 Play.

Magnus

Senast uppdaterad: 2016-11-16

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.