2014-09-18

Webb-tv är mer än topplistor

Dagens Media har med utgångpunkt i MMS veckorapport börjat redovisa delar av webb-tv-tittandet för de tv-aktörer som låter MMS mäta och redovisa tittandet. Det är mycket bra. Transparens och tydlighet gynnar i förlängningen annonsörerna, som får säkra siffror som MMS går i god för, och inte "vilda västern-siffror" där strömstarter, besökare och "tittare" blandas huller om buller och där många webb-tv-aktörer tycks gör sitt yttersta för att trigga strömstarter genom otydliga märkningar av länkar och autostarter för att det ska låta större, bättre och mer än vad det är.

Det mest sedda längre webb-tv-programmet (över 10 minuter) förra veckan var enligt MMS SVT:s valvaka, med över en halv miljon strömstarter. På Topp10-listan finns också tre avsnitt av MTG:s Paradise Hotel, SVT:s slutdebatt, SBS EM-kval, tre av TV4:s Idol-avsnitt och ett avsnitt av SBS Big Brother.

För dem som jobbar med journalistik är det glädjande att valet så starkt bidrog till den digitala tv-konsumtionen både för SVT och TV4. En mer ”vanlig” vecka, som den som nu pågår, är det sannolikt program som Paradise Hotel, Idol och Big Brother som fortsätter ligga i topp bland de mest sedda längre formaten inom webb-tv.

Men webb-tv-konsumtionen är ju så mycket mer än en topplista över de mest startade programmen. De utgör bara några procent av den totala konsumtionen, som ju också består av både många längre program med något färre tittare, och en stor mängd kortare program och klipp (under tio minuter).

För vecka 37 såg den totala webb-tv-konsumtionen (antal strömstarter) ut som nedan enligt MMS HotTopWebb. Den sätter topplistan i ett relevant perspektiv.

- SVT: 6 553 798
- TV4-Gruppen: 3 946 665
- MTG: 1 790 747
- SBS Discovery: 2 265 455

Magnus

Senast uppdaterad: 2014-09-18

Magnus Törnblom

Pressansvarig corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har haft nuvarande roll sedan 2009.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.