• 2017-01-23

    Välkommen in på en transparent tv-marknad Aftonbladet TV!

    Att Aftonbladet nu börjar redovisa tv-konsumtionen är bra för annonsörerna och gör online-tv-marknaden mer transparent. De första siffrorna visar att Aftonbladet ligger högt i antal strömstarter – och att TV4 Play är fem gånger större än Aftonblad...

  • 2016-09-29

    Skandalen med Facebooks överdrivna siffror visar på behovet av transparens

    När jag för drygt två år sedan började på TV4 slogs jag av det ansvar som bolaget och dess medarbetare kände för den svenska tv- och reklammarknaden. Fick man kritik eller frågor om upplevda problem från annonsörer eller mediebyråer, så vände man ...

  • 2016-09-09

    Över 1 miljon inloggade användare på TV4 Play

      För drygt tre månader sedan började vi resan mot att göra TV4 Play till en inloggad tjänst. Genom att få användarna att logga in kan vi lära oss mer om dem och deras konsumtion. Därigenom kan vi både anpassa tjänsten och göra den mer användarvän...

  • 2016-09-07

    Pendeln slår tillbaka när reklameffekten blir viktigast igen

    Digitaliseringens vindar blåser hårt i mediebranschen, och har så gjort under många år. Vissa medier, inte minst kvällspressen, har under en relativt kort tidsperiod tvingats genomlida ”den perfekta stormen”, där gamla produkter, journalistiska fö...

  • 2016-08-19

    Över 600 000 registrerade TV4 Play-konton!

    I slutet av maj inledde vi arbetet med att göra TV4 Play till en inloggad tv-tjänst. Genom att användarna loggar in för att ta del av vårt innehåll – förutom för klipp, nyheter och Nyhetsmorgon-material, som även framöver kan ses utan inloggning –...

  • 2016-07-06

    19 av 20 ser hela reklamfilmen på Play-tjänsterna

    Äntligen! I dag lanserade MMS till vår stora glädje måttet completion rate för videoannonsering online. Ett mått som TV4 redan delar med sig av till våra kunder på kampanjnivå. Måttet beskriver i all sin enkelhet hur mycket av en reklamfilm som...

  • 2016-06-21

    Över en kvarts miljon registreringar på TV4 Play

    För fyra veckor sedan tog vi ett stort steg i den fortsatta utvecklingen av TV4 Play, när vi införde inloggning på tjänsten. Allt med det tydliga målet att göra TV4 Play än mer användarvänligt – och att bygga landets främsta tv-tjänst för underhål...

  • 2016-06-02

    TV4 Play-inloggningen går över förväntan

    För en dryg vecka sedan tog vi ett nytt steg mot att göra TV4 Play till landets främsta underhållnings- och nyhetstjänst online. Genom att göra TV4 Play till en inloggad tjänst kan vi skapa ännu bättre användarupplevelser, anpassade utifrån varje...

  • 2016-05-04

    TV4 Play blir bättre för användarna – och bättre för annonsörerna

    I förra numret av Dagens Media skrev Carl Wåréus en gästkrönika om hur TV4 Play valt fel strategi och behövde ”ett nytt tänk”. Och att Bonnier Broadcasting borde ta ett större helhetsgrepp om tjänster och innehåll. Wåréus har säkert ett antal...

  • 2016-02-03

    TV4 Plays veckoräckvidd ökar - bara YouTube större

    Att TV4 Play förra året gjorde ett rekordstarkt år har både jag  och min kollega Magnus Törnblom  redan skrivit om. Och vi har också berättat om både de linjära och digitala siffrorna i en sammanfattning av tv-året 2015 . Strömstarterna nästan...

  • 2015-12-21

    2015 var ett bra år för TV4 och våra kunder – 2016 blir ännu bättre

    2015 ser från ett konsumtionsperspektiv ut att bli det år som kommer att gå till historien som det starkaste i TV4-Gruppen historia! TV4 gör sitt andelsmässigt bästa år sedan 2007 ( vilket kanalchef Fredrik Arefalk skrev om nyligen ), TV12 är den...

  • 2015-10-29

    TV4 Plays digitala försprång mot MTG och SBS Discovery ökar

    Att TV4-Gruppen är det ledande tv-huset när det gäller linjär tv känner alla till. Likaså att den digitala konsumtionen av rörlig bild ökat kraftigt under de senaste åren, och fortsätter göra det. Men hur positionerna ser ut mellan tv-husens...

  • Äldre blogginlägg

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?