2016-07-06

19 av 20 ser hela reklamfilmen på Play-tjänsterna

Äntligen!

I dag lanserade MMS till vår stora glädje måttet completion rate för videoannonsering online. Ett mått som TV4 redan delar med sig av till våra kunder på kampanjnivå. Måttet beskriver i all sin enkelhet hur mycket av en reklamfilm som konsumerats. En hög siffra indikerar lojala och trogna tittare och borgar för att annonsörens investering och kampanj optimeras. Alltså något att eftertrakta som annonsör och kravställa sina leverantörer på. En reklamfilm som inte visas ger naturligtvis ingen effekt. Åt andra hållet kan man resonera att en kampanj blir mer effektiv ju högre completion rate den har. För annonsörer är det alltså bättre om någon ser mycket av en reklamfilm än att man ser väldigt lite av den. Ja, jag vet, den kan nog alla räkna ut själva.

Tack vare vårt uppskattade innehåll har TV4 länge kunnat visa upp höga och stabila completion rates och när MMS nu släpper de första siffrorna (som bara rör några dagar i början av juli) visar de att de tre kanalhusen TV4, MTG och Discovery ligger väldigt högt. Snittet låg på 97 procent, TV4 Play ligger något över snittet. Enligt MMS ses 19 av 20 reklamfilmer till fullo på tv-bolagens Playtjänster.

TV4 välkomnar möjligheten att ytterligare öka transparensen och låta hela marknaden jämföra på ett korrekt och rättvist sätt. Vi tror att marknaden i allmänhet och annonsörer i synnerhet gynnas av transparens, och ser att det här lilla men mycket viktiga steget är ytterligare ett steg i rätt riktning. Det ger oss också hopp om en framtid med en ihopslagen valuta för alla former av rörlig bild. En valuta som vi hoppas och tror att alla aktörer vill vara med i.

Vi tycker dock att vi som bransch behöver anstränga oss ännu mer för att gynna ett sådant arbete. Så till er som ännu inte är anslutna, anslut er så snart ni kan! Transparensen kommer att gynna hela branschen och det är endast de som har saker att dölja som på sikt kommer att ställa sig utanför. Till er som köper reklam inom rörlig bild i dag: Kravställ oss och andra på ökad transparens och en acceleration i att bidra till arbetet med en enda valuta för rörlig bild. Det kommer att ge er en väsentligt mycket bättre bild av vad ni köper och varför.

I dag är det fyra kommersiella aktörer som valt att commita till att med full transparens mätas av MMS på reklamsidan. Jag tycker är extra positivt att en aktör som Aftonbladet inser att en transparant, öppen och ärlig marknad för rörlig bild över internet är det enda vägen framåt. Till denna lansering kan vi se att Aftonbladet inte redovisar någon completion rate, men vad jag förstår ligger en teknisk utmaning bakom och även där hoppas vi att man ska komma tillrätta med det så snart som möjligt.

Till slut och i all korthet – det TV4 Play erbjuder marknaden är:
- 100 procent instream (alltså inga invideobanners eller liknande).
- 98 procent completion rate i genomsnitt.
- 100 procent brand safe innehåll i miljöer som fullt ut gynnar annonsören.

Med det önskar jag er en trevlig sommar! 

Mathias

Senast uppdaterad: 2016-07-06

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?