2015-12-21

2015 var ett bra år för TV4 och våra kunder – 2016 blir ännu bättre

2015 ser från ett konsumtionsperspektiv ut att bli det år som kommer att gå till historien som det starkaste i TV4-Gruppen historia!

TV4 gör sitt andelsmässigt bästa år sedan 2007 (vilket kanalchef Fredrik Arefalk skrev om nyligen), TV12 är den snabbast växande kanalen och har visat på en fin förmåga att växa i sin nya kostym, och Sjuan ligger på en stabil hög nivå och slår ofta både TV3 och Kanal 5 när det gäller tittandet. Vår totala andel av tittandet ligger hittills i år på 30,55 procent, vilket om trenden håller i sig blir vårt näst bästa linjära år någonsin. Samtidigt exploderar vår digitala konsumtion, både i absoluta tal och i andel. Vi växer med över 90 procent på en marknad som växer cirka 50 procent och är på konsumtionsnivåer vi aldrig har varit i närheten av tidigare. Det fullkomligt brinner i vår serverpark en vanlig söndagskväll!

Men när julhetsen lagt sig, skinkan är slut och glöggen är uppdrucken, vad tar vi med oss från 2015?

För mig blir 2015 året då …:

  • … profetiorna om tv-mediets död kom rejält på skam! Efter både mediernas profetior och konkurrenternas önskan om linjär-tv:ns död är 2015 året då tv-konsumtionen till och med ökar igen. Javisst, utmaningen kvarstår i de yngre målgrupperna, men även där ser vi under 2015 en mycket starkare utveckling än vad vi efter 2014 hade vågat hoppas på.
  • … lokalproducerat innehåll visar vägen framåt! Med Netflix och andra internationella aktörers intåg på den svenska marknaden har en stor del av konsumtionen av utländska filmer och serier flyttat till ett digitalt on-demand-beteende. Samtidigt har svenskt drama, komedi, nyheter med mera lyft fram sina positioner och visar att för dem som har modet att satsa så är fortfarande lägerelds-tv det största. Flera av våra stora svenska innehållssatsningar hade under 2015 sina bästa år någonsin, både linjärt och digitalt.
  • … tv:s unika position som räckviddsmedium för Sveriges annonsörer blev ännu tydligare! Som annonsör har du förmånen att ha en mängd olika nya spännande verktyg i verktygslådan, däribland en växande online video-marknad. Men när kampanjen skall sammanfattas och resultatet hissas eller dissas handlar det om att skapa effekt för pengarna och där är tv och den räckvidd och impact som tv erbjuder fortfarande en oöverträffad komponent, modern eller inte.
  • … annonsmarknaden för online video nådde – antagligen – 1 miljard kronor och får därmed på alla sätt anses vara en signifikant del av den svenska reklammarknaden. Samtidigt är det svårt att veta exakt vilka pengar vi pratar om för exakt vilka exponeringsmöjligheter, givet den bristfälliga transparens som råder. Men antagligen en miljard för något som löst definieras som strömstarter är alltid något ....

Summa summarum lägger vi ett år bakom oss som vi på TV4-Gruppen ska vara mycket nöjda och stolta över. Men också ett år som gör att vi redan nu kan se lite vad vi har att förvänta oss av 2016.

2016 blir året då …:

  • … tv som annonsmedium återupprättas av Sveriges annonsörer! Allt är förlåtet, välkomna hem. Nu tittar vi framåt och vi kan redan nu från vårt januarisläpp se att 2016 kommer efterfrågan på vår tv-rating vara större än kanske någonsin tidigare.
  • … vi tillsammans med övriga aktörer på marknaden skapar förtroende för online video. Nej, en strömstart är inte en strömstart. Varken för konsumenten eller annonsören. Det betyder inte att vissa strömstarter är finare än andra strömstarter, men det betyder att om annonsörer ska kunna använda sig av de strömstarter som passar dem bäst och ger bäst effekt, så måste det finns en transparens och gemensam valuta som i dag saknas. TV4-Gruppen kommer att gå i täten för arbetet med att skapa en gemensam valuta, både genom att öppna upp vårt lager för nya sätt att handla, men också genom betydligt utökad kampanjredovisning.

Innehållsmässigt fortsätter vår satsning på att leverera det bästa och starkaste innehållet, vilket under hösten manifesterats i en unik och helsvensk prime time-tablå som gått som tåget. TV4-Gruppen står därmed väl rustade inför 2016, med ett fortsatt starkt innehåll att distribuera på linjära likväl som digitala plattformar.

2015 var ett bra år för TV4 och våra kunder. 2016 blir ännu bättre!

Mathias

Senast uppdaterad: 2015-12-21

Mathias Berg

Operativ chef reklam-tv, COO TV4-Gruppen

TV4-historia: Började som kanaldirektör i augusti 2014, blev COO TV4-Gruppen och operativ chef för affärsenheten reklam-tv i april 2016.

Innan dess: Försäljnings- och marknadsdirektör inom MTG, entreprenör och investerare i europeiska mediebolag, chef för YouSee, Danmarks största kabel-tv-bolag.

Viktigaste mediefrågan: Digitaliseringen och därmed den ökade globaliseringen av medielandskapet. Hur säkrar vi ett vitalt och relevant medieutbud för Sveriges konsumenter, och ett livskraftigt ekosystem av svenska innehållsproducenter och distributörer?